Opel Insignian vuosimalli 2016 -
Lisää kuiskaavia dieselmoottoreita.

28.7.2015

Opel Uutiset - Opel Insignia

Opelin jättimäinen investointi uusiin moottoreihin näkyy nyt käytännössä. Vuosimallin 2016 myötä kaikki Opel Insignian dieselmoottorit ovat uutta sukupolvea, jonka parhaita ominaisuuksia ovat hiljaisuus ja taloudellisuus.

 

Uusien voimanlähteiden kehitystyössä painotettiin kolmea ominaisuutta. Moottoreista haluttiin tehdä entistä taloudellisempia ja samalla vähentää kaikkia päästöjä. Moottorien pitää reagoida välittömästi kaasupolkimen liikkeisiin ja tarjota runsaasti vääntöä etenkin alhaisilla käyntinopeuksilla. Kolmantena ominaisuutena Opelin uusiin dieselmoottoreihin haluttiin erittäin alhainen melutaso ja värinätön käynti, jotka molemmat parantavat mukavuutta.

 

Vähemmän on enemmän

Opel Insigniassa uusi Astrasta tuttu 1,6 CDTI-moottori korvaa vanhan 2,0-litraisen turbodieselien sukupolven vaihtoehdot. Uusi moottori on tarjolla 88 kW (120 hv) tai 100 kW (136 hv) tehoisena.

 

Tietokonesuunnittelun avulla moottorin rakenteista etsittiin melua ja värinöitä aiheuttavat kohdat ja ne poistettiin jo ennen ensimmäisten prototyyppien valmistusta. Samalla moottorista tehtiin erittäin kevyt vähentämällä rakenteista painoa ja käyttämällä uusimpia materiaaleja. Esimerkiksi kampiakselin tuet on tehty alumiinista ja uusi moottori onkin reilusti aiempaa 2,0-litraista kevyempi.

 

Moottorin alhainen kulutus ja pienet päästöt on saavutettu käyttämällä uusinta teknologiaa, kuten muuttuvasiipistä ahdinta. Polttoaineen yhteispaineruiskutuksessa paine on 2 000 baria ja polttoainetta ruiskutetaan yhden työtahdin aikana sylinteriin jopa kymmenen pulssia. Näin saadaan aikaan parempi polttoaineen hajoaminen sylinterissä ja sen tuloksena optimaalinen ilman ja polttoaineen seos.

 

Molemmille uusille moottoreille on yhteistä erittäin hienostunut, värinätön käynti ja alhainen melutaso. Ominaisuudet rakentavat niin ajamisesta kuin matkustamisesta miellyttävän kokemuksen.

 

Uudella moottorilla varustettuna Opel Insignian yhdistetty kulutus on alle neljä litraa sadalla. Tehokkaammalla (100 kW) moottorilla se on 3,8 l/100 km ja CO2-päästöt ovat vain 99 g/km. Miedommalla (88 kW) moottorilla kulutus on desilitran suurempi ja hiilidioksidipäästöt 104 g/km.

 

Molemmilla moottoreilla varustettuna Insignia liikkuu kohtuullisen ripeästi, sillä kiihdytys nollasta sataan sujuu 11,9 sekunnissa (88 kW) ja tehokkaammalla moottorilla sekunnin nopeammin. Paikaltaan lähtöä tärkeämpää on kuitenkin käytännön suorituskyky. Muhkean 320 Nm vääntömomentin ansiosta ohitukset sujuvat turvallisesti ja vaihtamistarve on vähäinen.

 

Dynaaminen 2,0 CDTI myös automaattivaihteiston kanssa

Opelin turbodieseleiden lippulaiva on vastikään esitelty hienostunut 2,0 CDTI. Uuden sukupolven kaksilitrainen moottori kehittää 125 kW (170 hv) ja sen suurin 400 Nm vääntömomentti on käytettävissä dieselmoottorin omimmalla käyntinopeusalueella 1 750 - 2 500 r/min. Insigniaan keväästä alkaen tarjolla ollut moottori on saatavissa myös Cascadaan ja Zafira Toureriin.

 

Moottorin kehitystyössä oli samat tavoitteet kuin pienemmässä dieselmoottorissa, joihin päästiin modernin tekniikan avulla. Uudessa alumiinisessa sylinterikannessa on kaksikerroksinen suojakansi, jonka kiinnikkeet on äänieristetty ja tiiviste alentaa melutasoa. Sylinterilohkon alaosassa on alumiininen kotelo kahdelle tasapainoakselille, joka vähentää jopa 83 % toissijaisia värinöitä. Kampiakseli käyttää rattailla tasapainoakselia, joka puolestaan pyörittää toista tasapainoakselia. Uusi järjestelmä poistaa aiemmin käytetystä ketjusta aiheutuneen melun. Kaksiosainen öljypohja puolestaan on akustisesti optimoitu ja vähentää omalta osaltaan myös värinöitä.

 

Muuttuvasiipisen ahtimen toimintaa ohjataan paineen sijasta sähköisesti, millä saadaan 20 prosenttia nopeampi reagointi ja sitä kautta enemmän ajamisen iloa. Ahdin ja välijäähdytin on pakattu pieneen tilaan, millä parannetaan ilman kulkua ahtimen ja moottorin välillä. Tälläkin tavalla moottori saadaan reagoimaan normaalia herkemmin, kun ahtopaine kasvaa erittäin nopeasti. Kestävyyden varmistamiseksi ahdin on vesijäähdytetty.

 

Opel Insignia kiihtyy uudella moottorilla varustettuna paikaltaan 100 km/h nopeuteen tasan yhdeksässä sekunnissa. Huippunopeudeksi luvataan 225 km/h. Silti kulutus on pikkuautoluokkaa eli korimallin mukaan välillä 4,3 - 4,5 l/100 km. Vastaavat hiilidioksidipäästöt ovat 114 -118 g/km.

 

Nyt uuden 2,0 CDTI -moottorin kanssa saa myös kuusivaihteisen automaattivaihteiston, joka tekee ajamisesta vielä helpompaa. Hiljaisen moottorin ja miellyttävästi toimivan vaihteiston yhteistyö varmistaa erittäin korkeatasoisen matkustusmukavuuden.

 

Hyvä vakiovarustelu järkevään hintaan

Vuosimallin 2016 Opel Insignia on edeltäjiensä tapaan erittäin kattavasti varusteltu. Kahdesta varustetasosta jo edullisemmassa Editionissa on vakiona muun muassa kaksivyöhykkeinen automaatti-ilmastointi, tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin, pysäköintitutkat edessä sekä takana ja 17-tuumaiset kevytmetallivanteet.

 

Hinnat alkavat viisiovisen Opel Insignia 2,0 CDTI 88 kW Editionin 29 329,26 eurosta. Tehokkaampi moottori on vain noin 700 euroa kalliimpi (lisähinta vaihtelee korimallin mukaan) ja suositun Sports Tourerin hinnat alkavat 30 117,50 eurosta. Vielä paremmin varustellussa Sport-varustetasossa on aina 100 kW tehoinen moottori ja niiden hinnat lähtevät 33 006,52 eurosta.