Perheautoluokan tähti: uusi Opel Astra.

15.9.2015

Opelilla on maailman ensiesittelyssä täysin uusi Opel Astra, joka jatkaa menestystarinaa. Nähtävänä on myös keväällä 2016 Suomeen saapuva Astra Sports Tourer. Pakettiautoissa Opel on noussut menestykseen uuden Vivaron avulla, josta näytetään ylellinen Surf Concept.

 

Opelin suosio kasvaa Suomessa jo kolmatta vuotta peräkkäin. Elokuussa markkinaosuus ylitti rekisteröinneissä jo kuuden prosentin rajan ja vuoden alusta alkaen Opel on yli viiden prosentin vauhdissa. Myynnin kasvun myötä Opel on noussut eniten myytyjen henkilöautomerkkien joukossa kymmenen suosituimman joukkoon sijalle yhdeksän.

 

Vähintään sama vauhti on tarkoitus pitää yllä jatkossakin. Siinä auttaa uusi Opel Astra, joka on yksi Frankfurtin autonäyttelyn tärkeimmistä uutuuksista.

 

”Astra johtaa Opelin uuteen aikakauteen. Kaksi vuotta sitten esittelimme Frankfurtissa visionäärisen Monza Concept -tutkielman. Nyt on vuorossa meidän uusi Astra-sukupolvemme, jossa tuodaan kaikkien saataville paljon tutkielmassa nähtyjä ominaisuuksia. Uusi Astra on taloudellisempi, kevyempi ja mukavampi kuin koskaan ennen”, kuvailee Opelin pääjohtaja tohtori Karl-Thomas Neumann uutuutta.

Vain nimi ennallaan

 

Viidennen sukupolven Astra jatkaa sillä kokemuksella, minkä 12 miljoonaa edeltäjää ja niitä ennen valmistetut Kadettit ovat Opelille antaneet mainioiden perheautojen valmistuksesta. Autossa on täysin uusi perusrakenne, jonka avulla Astran omapainoa on saatu pudotettua jopa 200 kiloa. Kun siihen lisätään pienentynyt ilmanvastus ja uudet, tehokkaat moottorit, on auton taloudellisuus huippuluokkaa.

 

Kooltaan Astra kulkee valtavirtaa vastaan, sillä akseliväli on lyhentynyt 33 mm ja kori on melkein viisi senttiä lyhyempi sekä 25 mm matalampi kuin ennen. Muotoilussa painotettiin aerodynamiikkaa ja ilmanvastuskerroin onkin vakiomallissa vain 0,285. Sillä on rauhoittava vaikutus ajo-ominaisuuksiin, minkä lisäksi alhainen ilmanvastus vähentää melua.

 

Aiempaa kompaktimmista ulkomitoista huolimatta sisä- ja tavaratilat ovat kasvaneet. Esimerkiksi takaistuimella on 35 mm enemmän jalkatilaa. Tehokkuutta on tilankäytön lisäksi myös ohjaamon järjestelyissä. Katkaisimien määrää on vähennetty siirtämällä osa toiminnoista kosketusnäyttöön. Näin kuljettajalla on selkeämpi ja ergonomisempi työympäristö.

Huipputaloudelliset moottorit

 

Uutta aikakautta kuvastavat hyvin Astran moottorit, jotka ovat kaikki ahdettuja. Perusmoottorina on 77 kW (105 hv) kehittävä 1,0-litrainen, jolla varustettuna yhdistetty kulutus on käsivalintaisella vaihteistolla 4,3 l/100 km ja ECT-automaattivaihteistolla varustettuna vielä desilitran vähemmän. Näiden autojen CO2-päästö on 99 ja 96 g/km.

 

Tehokkaampana bensiinimoottorina on uusi suorasuihkutuksella varustettu 1,4-litrainen turbo, jonka saa joko 92 kW (125 hv) tai 110 kW (150 hv) tehoisena. Molemmilla moottoreilla varustettuna uuden Astran kulutus on vain 4,9 l/100 km ja vastaava hiilidioksidipäästö 114 g/km. Frankfurtissa on esillä myös uusi 1,6-litrainen 147 kW (200 hv) kehittävä turbomoottori, joka tulee saataville keväällä 2016.

 

Dieselmoottoriksi Astraan on tarjolla kolme tehovaihtoehtoa Opelin kuiskaavaksi dieseliksi nimetystä 1,6 CDTI -sukupolvesta. Moottorin teho on joko 70 kW (95 hv), 81 kW (110 hv) tai 100 kW (136 hv). Suurin vääntömomentti on vastaavasti 280, 300 tai 320 Nm, mikä on riittävästi kuljettamaan Astraa kevyesti kaikissa tilanteissa. Yhteistä kolmelle moottorille on hyvin pieni kulutus 3,4 - 3,7 l/100 km, mikä tarkoittaa CO2-päästön jäävän alle 100 g/km.

Ylellisiä materiaaleja ja varusteita

 

Koko Kadettin ja Astran lähes 80-vuotisen historian ajan Opel on ollut edelläkävijä tuomalla perheautoluokkaan varusteita, joita ei ole siellä totuttu näkemään. Valotekniikassa ja turvavarusteissa Opel on saanut palkintoja toiminnastaan. Uuden Astran kanssa jatketaan työtä tuomalla siihen älykkäät IntelliLux LED Matrix -valot. Niiden avulla kuljettaja näkee tien yhtä kirkkaana kuin päivänvalolla, mutta vastaantulijat tai edellä ajavat eivät häikäisty. Valot reagoivat erittäin nopeasti liikennetilanteisiin ja tien linjaukseen.

 

Turvavarusteisiin kuuluu edelleen kehitetty Opel Eye -kamera, joka seuraa liikennemerkkejä ja edellä kulkevia. Kaistavahti auttaa kuljettajaa ohjaamalla autoa takaisin kaistalle, jos ollaan ajautumassa sivuun omalta kaistalta. Etutörmäysvaroittimeen kuuluu automaattinen jarrutus, joka voi tarvittaessa pysäyttää auton kokonaan.

 

Kuljettajan ja matkustajien mukavuudesta pidetään uudessa Astrassa huolta monin tavoin. Ohjaamoon valitut materiaalit ovat samaa tasoa kuin ns. premium-autoissa. Käyttöä helpottaa älyavain ja Suomen talvessa arvostaa ohjauspyörän sekä takaistuimen reunapaikkojen lämmitystä. Opelin kiitettyihin AGR-istuimiin saa nyt myös hieronta- ja tuuletustoiminnot sekä sivuttaistuen säädön.

Keväällä 2016 uusi Astra Sports Tourer

 

Opelin toinen maailman ensi-illassa oleva uutuus on Astra Sports Tourer, joka tulee viisiovisen sisarensa rinnalle ensi vuoden toisella neljänneksellä. Farmarimallissa on kaikki samat käänteentekevät muutokset kuin viisiovisessa sisarmallissa, joiden avulla Astra nousee uudeksi mittapuuksi luokassaan.

 

Tilaa on aiempaa enemmän niin matkustajille kuin tavaroille. Edessä pääntila on kasvanut 26 mm ja takana istuvat nauttivat 28 mm suuremmasta jalkatilasta. Tavaraa mahtuu mukaan takaistuin eteen käännettynä peräti 1 630 litraa. Ne on helppo lastata, sillä älyavaimen mukana tulee sähkötoiminen takaluukku, joka tarvitsee auetakseen vain pienen potkun puskurin alle.

Opel Uutiset - Vivaro Surf Concept

Vivaro Surf Concept urheiluun ja vapaa-aikaan

 

Vuosi sitten esitelty uusi Opel Vivaro on nostanut pakettiautomyynnin hurjaan vauhtiin. Siinä tehtiin Suomessa viime vuonna uusi ennätys, joka rikkoutui jo syyskuun alkupuolella. Euroopassa uutta Vivaroa on tilattu vuoden aikana lähes 90 000 kappaletta ja mallivalikoima kasvaa edelleen.

 

Opelin kolmantena uutuutena on Vivaro Surf Concept, joka kertoo tulevasta kuuden matkustajan miehistöohjaamolla varustetusta mallista. Ohjaamon takana on lyhyessä mallissa 3,2 ja pitkässä mallissa 4,0 kuutiometriä helposti lastattavaa tavaratilaa. Opel kuvailee uutuutta mainioksi vaihtoehdoksi heille, joilla on paljon mukana kuljetettavia harrastusvälineitä, mutta jotka eivät halua tinkiä henkilöauton mukavuudesta.

 

Moottorina konseptiautossa on 103 kW (140 hv) kehittävä BiTurbo CDTI, jonka suurin vääntömomentti on 340 Nm. Sen avulla Vivaro Surf Concept saavuttaa 180 km/h huippunopeuden. Kulutus on silti auton kuljetuskykyyn nähden hyvin kohtuullinen 6,1 l/100 km. Matkustusmukavuutta parantaa taka-akseli ilmajousitus. Miellyttävän matkanteon lisäksi sen ansiosta auto on seitsemän senttiä matalampi, vain 1,90 metriä korkea, jolloin se mahtuu lähes kaikkiin pysäköintihalleihin.

Tutustu Frankfurtin autonäyttelyn tapahtumiin tästä linkistä!