Hienostuneempi, hiljaisempi ja taloudellisempi.

26.10.2015

Opelin moottorikehitys on hämmästyttävää. Uusi 2,0-litrainen turbodiesel on lähes kaikessa etevämpi kuin vanha 2,0-litrainen BiTurbo. Ainoastaan huipputeho on vähän alhaisempi. Nyt Opel Insginian saa 1,6 CDTI tai 2,0 CDTI -moottorilla varustettuna entistä edullisemmin.

 

Euro 6 -päästöt täyttäviin moottoreihin siirryttäessä Opel vaihtoi kaikissa Insignia- ja Insignia Country Tourer -malleissa vanhan 2,0 CDTI BiTurbon uuteen nykyaikaisempaan 2,0 CDTI -moottoriin.

 

Moottorien kehitystä kuvaa hyvin se, että vaikka uudessa moottorissa on vain yksi ahdin, suurin vääntömomentti on sama 400 Nm (1 750 - 2 500 r/min) kuin ennen. Vain suurin teho on vähän pudonnut, kun se on nyt 125 kW aiemman 143 kW:n sijaan. Mutta suorituskyky on lähes ennallaan ja kulutus ja sen myötä CO2-päästöt ovat laskeneet.

Lähes kaikki uutta

Ahdin on Honeywell Garrettin säätyvägeometrisellä ohjainsiivikolla varustettu, jota säädetään nyt suorasähköisellä käyttölaitteella, minkä ansiosta se reagoi viidenneksen nopeammin kuin entinen rakenne. Ahdin saavuttaa maksimipaineen yhtä nopeasti kuin vanha kahden ahtimen järjestelmä. Kestävyyden varmistamiseksi ahdin on vesijäähdytetty.

Olisi helpompi luetella, mitä moottorissa ei ole muutettu, sillä palotilat ja imukanavat on muotoiltu uudelleen, polttoaineen ruiskutuslaitteisto on uusi samoin kuin elektroniikka ja edellä mainittu ahdin. Vain moottorin sylinterimitat ovat säilyneet ennallaan.

 

Kehityksen tuloksena uusi 2,0 CDTI on mukavampi, hienostuneempi ja hiljaisempi. Etuvetoisen neli- tai viisiovisen Insignian yhdistetty kulutus on ainoastaan 4,3 l/100 km (114 g/km), kun se oli BiTurbolla 4,7 l/100 km (125 g/km). Kaikissa muissakin malleissa on saavutettu samanlainen kulutuksen lasku.

Hienostuneen käynnin ja hiljaisuuden salat

Uudessa alumiinisessa sylinterikannessa on kaksikerroksinen suojakansi, jonka kiinnikkeet on äänieristetty ja tiiviste alentaa melutasoa. Sylinterilohkon alaosassa on alumiininen kotelo kahdelle tasapainoakselille. Ne pyörivät keskenään erisuuntaan kaksinkertaisella nopeudella kampiakseliin verrattuna vähentäen jopa 83 % toissijaisia värinöitä.

 

Kaksiosainen öljypohja (ennen yksiosainen) on akustisesti optimoitu ja vähentää omalta osaltaan myös värinöitä.

 

Palotilojen muotoa simuloitiin tietokoneella, jolla etsittiin jatkokehitykseen parhaat toteutukset. Optimoitu palamistapahtuma kohentaa moottorin hyötysuhdetta ja lisää käyttömukavuutta vaimentamalla palamisesta syntyviä ääniä. Muita yksityiskohtia ovat melunvaimennusmateriaali imusarjan ympärillä ja venttiilikopan kiinnityspisteiden eristys. Kaikkien kehitystoimenpiteiden tuloksena joutokäynti on jopa 5 dB (A) hiljaisempi kuin aiemmassa moottorissa.

 

Uudessa moottorissa on solenoidikäyttöiset ruiskutussuuttimet, joissa on jopa 10 erillistä ruiskutustapahtumaa työkiertoa kohti ja korkein ruiskutuspaine on 2 000 baria.

 

Yksi tärkeä asia on se, että Insignian uudessa moottorissa on Euro 6 -päästötason vaatima selektiivinen katalyyttireaktio (scr). Käytännössä se tarkoittaa urearuiskutusta typpioksidien päästöjen (NOx) vähentämiseksi.

Dieselmoottorinen Opel Insignia halvemmalla

Opel tarjoaa dieselmoottorisen Insignian ostajalle entistä enemmän vastinetta rahalle uusien alhaisempien hintojen myötä. Viisiovinen Opel Insignia 2,0 CDTI ecoFLEX Edition maksaa nyt 32 382,60 euroa ja automaattivaihteisena 34 990,90 euroa. Vastaavien nelivetoisten mallien hinnat ovat 35 157,72 euroa (manuaali) ja 38 082,29 euroa (automaatti). Sports Tourer eli farmarikoriset Insigniat maksavat noin tuhat euroa enemmän.

 

Myös uudella moottorilla varustetut Opel Insignia Country Tourerit ovat nyt halvempia kuin aiemmin. Etuvetoisena Insignia Country Tourer 2,0 CDTI maksaa 34 983,13 euroa manuaalina ja 36 859,26 euroa automaattivaihteisena. Vastaavien nelivetoisten mallien hinnat ovat 38 741,65 ja 42 106,90 euroa.

 

Opel Insignia 1,6 CDTI 100 kW (136 hv) on nyt niin ikään entistä halvempi, sillä se maksaa Edition-varustein käsivalintaisella vaihteistolla 29 988,49 euroa ja automaattivaihteisena 31 982,88 euroa.