Opel Astra -malliston moottorivalikoima laajenee

21.3.2016

Vuoden Auto 2016 Euroopassa
Opel Astra -malliston moottorivalikoima laajenee

  • Vuoden Autoksi 2016 (Car of the Year 2016) valittuun Opel Astraan on nyt tarjolla uusia moottorivaihtoehtoja
  • Tehokas 1.6 CDTI BiTurbo -dieselmoottori (160 hv) on myös taloudellinen
  • 200-hevosvoimainen 1.6 Turbo vääntää jopa 300 Nm.

 

Uusi Opel Astra valittiin Geneven autonäyttelyn yhteydessä Vuoden Autoksi Euroopassa. Vuonna 2015 myyntiin tullut viisiovinen versio on jo löytänyt tiensä kuluttajien sydämiin ja noussut tammi-helmikuussa luokkansa myydyimpien mallien kärkikastiin. Huhtikuussa se saa rinnalleen Astra Sports Tourer -farmarimallin ja samalla malliston moottorivalikoima laajenee kahdella uudella moottorivaihtoehdolla.

 

Astra-malliston tehokkaat turboahdetut moottorivaihtoehdot ovat aiempaa kevyempiä sekä pienempiä niin iskutilavuudeltaan kuin ulkomitoiltaan. Samaan aikaan ne ovat entistä tehokkaampia ja taloudellisimpia.

 

Viimeisimmän sukupolven moottorivalikoima tarjoaa vaihtoehdot 105-hevosvoimaisesta versiosta 200-hevosvoimaiseen (yhdistetty kulutus 3,4 – 6,2 l/100 km, CO2 – päästöt 90 - 142 g/km). Iskutilavuudeltaan bensiinimoottoreita löytyy 1.0-litraisesta 1.6-litraiseen kun taas dieselvalikoimassa on 1.6-litrainen versio, joka on saatavana myös uudella BiTurbolla.

 

Uusi 1.6 CDTI BiTurbo on taloudellinen ja vähäpäästöinen

 

Astran moottorivalikoiman uutuus on kaksivaiheisesti turboahdettu 1.6-litrainen dieselmoottori. Kuusinopeuksisella manuaalivaihteistolla, Start/Stop-järjestelmällä ja matalanvierintävastuksen renkailla varustettuna 160-hevosvoimainen 1.6 CDTI BiTurbo -moottori kuluttaa vain 4,0 l/100 km CO2-päästöjen ollessa 109 g/km.

 

Moottori on suorituskyvyltään verrannollinen 2.0-litraiseen. Lippulaivaversio tuottaa 350 Nm:n maksimiväännön jo 1 500 kierroksen kohdalla. Yhteispaineruiskutusmoottorin ylivoimaisuus perustuu kaksivaiheisesti turboahdettuun järjestelmään. Pieni muuttuvageometrinen turboahdin vastaa kaasuun esimerkillisesti viiveettä matalilla kierroksilla ja iso turbo puolestaan ottaa enemmän vastuuta kierrosten noustessa. Tämän ansiosta Astra 1.6 CDTI BiTurbo reagoi nopeasti kiihdytyksiin kaikilla käyntinopeusalueilla.

 

1.6 Turbo tarjoaa 200 hevosvoimaa

Astra Sports Tourerin tehokkain bensiinimoottorivaihtoehto on 1.6 Turbo. Tämän 200-hevosvoimaisen turboahdetun moottorin sylinterilohko kestää maksimissaan 130 barin sylinteripaineen, mahtailee vaikuttavalla 300 Nm:n väännöllä hetkellisen yliahtotoiminnon ansiosta ja kiihdyttää Astra Sports Tourerin 100 kilometrin tuntinopeuteen vain 7,7 sekunnissa. Version yhdistetty kulutus on 6,0 l/100 km ja CO2-päästöt 139 g/km.

 

1.0 ecoFLEX Turbo ja ECT-automaatti

EcoFLEX -suorasuihkutusturbomoottori tarjoaa sekä voimaa että taloudellisuutta. Kolmisylinterisen, 105-hevosvoimaisen moottorin maksimivääntö 170Nm saavutetaan jo 1800 kierroksen kohdalla. Kaikille Astra Sports Tourerin uuden sukupolven moottoreille on ominaista parempi kiihtyvyys käyntinopeuden keskialueella. Viisinopeuksisella manuaalivaihteistolla varustettuna Astra Sports Tourer kiihtyy 80 kilometrin tuntinopeudesta 120 kilometrin tuntinopeuteen 15,5 sekunnissa, joka on peräti 3 sekuntia nopeammin kuin 1,6 litraisella, 115-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla varustettu edeltäjä.

 

Yksilitrainen turbomoottori on myös erittäin taloudellinen. Start/Stop-järjestelmällä, matalan vierintävastuksen renkailla ja ECT-automaattivaihteistolla varustetun ecoFLEX-version yhdistetty kulutus on vain 4,2 l/100 km ja CO2-päästöt 97 g/km.

 

ECT-automaattivaihteistossa yhdistyvät automaattivaihteiston mukavuus ja manuaalivaihteiston tehokkuus. Sähköhydraulinen yksikkö hoitaa kytkimen toiminnot automaattisesti ja vaihteiston elektroniikkajärjestelmä valitsee automaattisesti kaikkein taloudellisimman vaihteen vallitsevien ajo-olosuhteiden mukaan. Tämä mahdollistaa nopeat vaihteenvaihdot myös silloin kun kuljettaja vaihtaa vaihdetta manuaalisesti puoliautomaattiasennossa.