Opel panostaa istuimien suunnitteluun.

17.5.2016

  • Roboteilla on merkittävä rooli Opelien istuimien testauksessa
  • Huippuergonomiset AGR-istuimet saatavana Astraan ja Insigniaan
  • Astrassa ensimmäistä kertaa lämmitetyt takaistuimet
  • 117 vuoden aikana niin sanotusta laatikkopenkistä 18 suuntaan säädettävään ja hierovaan istuimeen
  • Uuden istuimen kehitystyö vie noin viisi vuotta

Bernd, Werner, Oliver ja Marius ovat innoissaan työstään – ne hankaavat toistuvasti nahkaistuimen sivupehmusteita simuloiden autoon ja autosta pois nousemista. Ne ovat hiukan itsepäisiä, mutta samalla erittäin omistautuneita tehtävälleen. Bernd, Werner, Oliver ja Marius ovat testausrobotteja Opelin teknisessä tuotekehityskeskuksessa Rüsselsheimissa. Ne koostuvat hankaustyynystä, joka on peitetty farmarihousuja muistuttavalla materiaalilla ja vaahtomuovikerroksella, joka simuloi ihmiskehoa ja reisiä. “Ne ovat meille enemmän kuin pelkkiä robotteja – ne ovat tiimin täysivaltaisia jäseniä. Ne tekevät tärkeää työtä ja siksi niillä on nimet”, kertoo Andrew Leuchtmann, General Motors Europen sisustusosaston päällikkö.


Robottitiimi simuloi autoon ja autosta pois nousemista 50 000 kertaa viikossa, mikä vastaa auton elinkaarta. Tämän testin käyvät läpi niin selän terveyden asiantuntijan Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR) hyväksyntää tavoittelevat terveysistuimet kuin vakioistuimetkin. Testien jälkeen insinöörit katsovat kankaan kuntoa ja toteavat, kestävätkö istuimet tulevia rasituksia. “Väri on normaalisti haalistunut ja pinta hankautunut, mutta tärkeintä on, että alla oleva pehmuste on kunnossa ja pinnan rakenne on ehjä”, sanoo istuinekspertti Leuchtmann. Muussa tapauksessa Opelin kuljettajalle ja etumatkustajalle tarjoamia terveysistuimia on parannettava – niiden on kestettävä auton koko käyttöiän ajan.


Rüsselsheimista lähtöisin olevalla Opelilla on 117 vuoden kokemus istuimien kehittämisessä. Ergonomiaan perustuvan istuinsuunnittelun menestystarina alkoi vuonna 2003 ensimmäisestä Opel Signumille myönnetystä AGR-hyväksynnästä, jolloin Opel tarjosi selkäystävällisiä istuimia keskikokoluokkaan ensimmäisenä autonvalmistajana. Sen jälkeen Opel halusi tarjota terveysistuimia kohtuulliseen hintaan ja se on tänä päivänä ergonomisten AGR-hyväksyttyjen istuimien johtava massavalmistaja.

Astra Sports Tourerin entistä kevyempi istuin
Istuimen tärkein osa on sen runko. Se varmistaa matkustajien turvallisuuden ja pitää heidät oikeassa asennossa myös onnettomuustilanteessa. Istuimen runko on usein painava, mutta uudessa Astra Sports Tourerissa istuimet ovat keventyneet 10 kilogrammaa ultralujan teräksen ansiosta. Tietokonesimulaation ansiosta insinöörit tietävät täsmälleen, paljonko painoa voi vähentää jopa ennen ensimmäisen prototyypin valmistamista.


Kun ensimmäiset prototyypit on rakennettu ja istuimen verhoilukangas tai -nahka on valittu, Werner työtovereineen aloittaa työnsä. Tiimi laskee kuormituksen, joka robottien on kohdistettava testikappaleeseen. Erikokoisista naisista ja miehistä koostuvaa asiantuntijaryhmää pyydetään istuutumaan istuimelle, jolla on paineenmittausalusta luiden kohdalle tulevien painehuippujen mittaamiseksi. “Testaamme sitä prototyypeillä oikeassa autossa”, selittää Leuchtmann. “Esimerkiksi Merivan istuin on korkeampi ja siihen istuudutaan eri tavalla kuin uuteen Astra Sports Toureriin, jonka istuimet ovat alempana.” Testaajat istuvat myös eri tavalla premium- ja ergonomisella istuimella. Erityisen hyvä sivuttaistuen tarjoavat sivupehmusteet ovat korkeammat ja niihin kohdistuu siten suurempi rasitus. Saatujen tietojen pohjalta lasketaan keskimääräinen rasitus, jonka mukaan Werner ja kumppanit ohjelmoidaan.


Samaan aikaan työskentelee myös yhdeksän istuinasiantuntijaa. He ajoivat esimerkiksi uudella Astra Sports Tourerilla lukemattomia kilometrejä. He testaavat neljään suuntaan sähköpneumaattisesti säädettävää ristiseläntukea, säädettävää reisitukea tai hierontatoimintoa, täyttävät laajan tutkimuslomakkeen ja antavat subjektiivisen yleisarvosanan. Sarjatuotanto voidaan aloittaa vasta, kun viimeinenkin heikkous on poistettu.

Uuden istuimen kehitystyö vie vuosia
Uuden istuimen kehitystyö vie noin viisi vuotta, joista tiimi investoi kaksi vuotta uusien konseptien toteuttamiseen. Esimerkiksi Astra Sports Tourerin suunnittelussa huomioitiin myös asiakaspalaute sekä foorumeille ja blogeihin kirjoitetut kommentit. Mallissa esiteltiin valinnainen takaistuimen FlexFold-selkänoja, joka voidaan taittaa osina suhteessa 40:20:40 nappia painamalla.


Varmistaakseen Opelin johtoaseman istuinkehityksessä insinöörit työskentelevät jo suljettujen ovien takana seuraavan sukupolven premium- ja ergonomisten istuimien parissa. “Etumatkan säilyttäminen kilpailijoihin nähden ja tuotannon osaamisemme laajentaminen on elintärkeää”, kertoo Leuchtmann. “Siksi me kehitämme mahdollisimman paljon talon sisällä ja jopa tuotamme eräitä osia omalla tehtaallamme Kaiserslauternissa.” Esimerkiksi etuistuimien rungot valmistetaan kokonaan Kaiserslauternin tehtaalla.


Tavoitteena on, että istuimet ovat tulevaisuudessa entistäkin ergonomisempia, kevyempiä, tyylikkäämpiä ja turvallisempia. “Meillä on vielä paljon uusia ideoita, joilla istuimien muodoista tehdään vieläkin yksilöllisempiä,” paljastaa asiantuntija. “Myös hierontarintamalla on uutta tulossa.”