OPEL ja V-Traffic –TMC-palvelu.

Perustiedot navigoinnista

IntelliLink Navi 900 / 950 –sarjan navigointijärjestelmät, vuodesta 2016 alkaen

Mallit: Insignia, Astra, Mokka, Zafira, Cascada

 

Mitä on V-Traffic TMC ja mikä sen lisäarvo

Palvelun sisällöllä on Pohjoismaissa vahva turvallisuuspainotus ja siitä syystä se sopii erityisen hyvin myös suomalaiselle autoilijalle. Palvelu keskittyy uusissa tietolajeissa erityisesti korkean riskin varoittamiseen. Näin olleen autoilija on kokonaisvaltaisemmin tietoinen riskeistä omalla reitillään ja auton omien passiivisten turvavarusteiden mahdollisesta aktivoitumisesta. TMC:n keskeisiä etuja ovat:

 

  • Ajoneuvon elinikäinen lisenssi
  • Veloitukseton käyttö
  • Aina reaaliajassa
  • Kuljettajasta riippumaton
  • Aina päällä
  • Koko maan kattava myös sisällön osalta
  • Navigoinnista apua kaikilla reiteillä

 

V-Traffic TMC:n sisältö Pohjoismaissa

V-Traffic –palvelun keskeiset sisältökategoriat yleisellä tasolla:

 

  • Ruuhkat (1-4min päivitysväli)
  • Kelivaroitukset (päivittyy joka tunti)
  • Porovaroitukset (myös ilmoitukset ammattiautoilijoilta)
  • Aktiiviset hirvivaroitukset (2016 syyskuu alkaen koko maassa)
  • Onnettomuudet
  • Tietyöt ja ajorajoitukset
  • Yleisötapahtumat
  • Liikennehäiriöt

Kelivaroitukset

V-Trafficin kelivaroituksia on kehitetty Ilmatieteen laitoksen kanssa yhteistyössä jo vuodesta 2006 ja ne on käytössä mm. kaikissa pohjoismaissa. Kelivaroitukset lähetetään suoraan tieosuuksille, joilla merkittävä kelimuutos on tapahtunt tai tapahtuu seuraavan tunnin aikana. Alunperin ne tuottivat vain talviaikaan 10 erityypistä kelivaroitusta (jäinen tie, voimakas lumisade...) mutta nyt kahden viime vuoden aikana tuote on kehitetty koko vuoden ajalle tuomalla mukaan varoitus voimakkaasta sivutuulesta. Lisäksi vesiliirto tuote on parhaillaan kehityksessä Suomessa. Kelivaroituksia lähetetään Suomessa noin 80-100 000 vuodessa. Korkeasta vesiliirto vaarasta varoittava sisällön kehittäminen aloitettiin Ilmatieteen laitoksen kanssa 2015 alussa ja varsinainen tutkimus on saatu päätökseen Ilmateteen laitoksella elokuussa 2015. Tuotteen testaaminen kenttätesteillä on tarkoitus aloittaa talvikauden jälkeen keväällä huhtikuusta 2016 alkaen. Kenttätesteillä järjestelmän toimivuutta kokeillaan käytännössä ja säädetään sen perusteella.

 

Porovaroitus

Poroista varoittava järjestelmä on ollut käytössä jo vuodesta 2011 ja se peustuu lyheen todelliseen porokolarihistoriaan. Tieto tuotetaan ja kerätään Kemijärvellä ja on siten paikallisesti varmennettua ja kehitettyä. Porojen elinatavat huomioden historiatietoon perustuva tieto korreloi hyvin todellisuuteen tiellä. Varoitusjärjestelmää on laajennettu viime vuosina ns. realliaikisella tiedolla ja tätä kehitteään parhaillaan laajennettavaksi koko Lapin alueelle. Suomessa ajetaan vuosittain voin 4000 porokolaria.

 

Hirvivaroitus

Hirvistä varoittavan sisällön kehitys aloitettiin keväällä 2015 ja korkeasta hirvikolaririskistä varoittava sisältöon Suomessa valtakunnallisesti käytössä 2016 loppuun mennessä. Hirvistä varoittavan sisällön ja taustajärjestelmän rakentamisessa ovat mukana mm. Mediamobile, Riistakeskus, Metsästäjäliitto. Hirvivaroitusjärjestelmä ei pyri poimimaan jokaista metsässä liikkuvaa hirveä vaan kertomaan autoilijalle navigointilaitteen kautta korkeasta hirvikolarisirkistä kyseisellä tieosuudella juuri kyseisenä vuorokauden aikana. Tietoa kerätään useista erityyppisistä lähteistä, joista osa on historiatietoa mm. hirvikolaripaikoista ja osa reaaliaikaista tietoa metsästyskauden aikana suoraan metsästäjien älypuhelimista, sovelluksista tai metsästyskoirien GPS –pannoista ja laitteista.