MIKÄ ON OPELIN BLUEINJECTION-TEKNOLOGIA?

BlueInjection on Opelin uusi AdBlueta®*käyttävä SCR-dieselteknologia, joka vähentää typen oksideja ja puhdistaa pakokaasupäästöjä.

*AdBlue® on Verband der Automobilindustrie e.V.:n rekisteröimä tavaramerkki.

MIKÄ HYÖDYTTÄÄ YMPÄRISTÖÄ, HYÖDYTTÄÄ SINUA.

Omistamalla BlueInjection-teknologialla varustetun auton autat vähentämään haitallisia typen oksidipäästöjä (NOx) ja pienennät siten ympäristöjalanjälkeäsi.

Previous
  • MILLOIN TANKATAAN?

    BlueInjection-järjestelmällä varustetut autot tarvitsevat säännöllisen AdBlue® -tankkauksen myös huoltojen välillä. Mutta ei syytä huoleen, mittaristossa oleva merkkivalo kertoo, kun tankkaus lähestyy.

  • MITEN ADBLUETA® TANKATAAN?

    Tankkaa huoltoasemilla olevilla AdBlue®-pumpuilla. Tai valitse laajasta täyttöpullojen valikoimastamme.

Next
Previous
  • MILLOIN TANKATAAN?

  • MITEN TANKATAAN?

Next

BLUEINJECTIONISTA JA ADBLUESTA® USEIN ESITETYT KYSYMYKSET.

Mitä AdBlue® on?

AdBlue® (kutsutaan myös dieselpakokaasunesteeksi) on hajuton, kirkas, väritön, ja myrkytön neste, joka sisältää vain 32,5% ureaa ja 67,5% vettä. Koska se sisältää pääasiassa vettä, se jäätyy -11°C lämpötilassa (32,5% pitoisuudella on urea-vesiliuoksen matalin jäätymispiste), joten AdBlue®-säiliöt on varustettu lämmittimellä, joka sulattaa riittävästi nestettä päästöjen vähentämiseksi, jotta pakkasella voidaan ajaa.

Mitä SCR-teknologia on?

SCR tarkoittaa valikoivaa katalyyttistä pelkistystä ja sitä käytetään typen oksidien (NOx) vähentämiseksi dieselmoottorien pakokaasusta. Se perustuu AdBlueen® (kutsutaan myös dieselpakokaasunesteeksi), joka on 32,5% urealiuos tislatussa vedessä, jota ruiskutetaan pakoputkeen. AdBluen® urea vapauttaa pakokaasun korkeassa lämpötilassa ammoniakkia (NH3), joka reagoi typen oksidien (NO ja NO2) kanssa katalysaattorissa, muodostaen harmitonta typpeä (N2) ja vesihöyryä (H2O).

Onko SCR-teknologialle vaihtoehtoja?

SCR-teknologia on uusin huipputeknologia matkalla kohti tulevia päätövaatimuksia. Se on syy, miksi Opel päätti ottaa BlueInjectionin (Opelin SCR-teknologia) käyttöön kaikissa dieselmalleissaan vuodesta 2018 alkaen.

Mitä tapahtuu, jos en tankkaa?

Jos AdBlue®-säiliö on tyhjä, moottoria ei voi enää käynnistää sen jälkeen, kun sytytysvirta katkaistaan! Tämä ei ole vika, vaan järjestelmän lakisääteinen ominaisuus. Tässä tilanteessa säiliö on täytettävä täyteen, ennen kuin moottori voidaan käynnistää.

Mitä minun tulisi ottaa huomioon, kun ostan AdBlueta®?
  • Ensin on huomioitava tavaramerkki AdBlue® ja standardi ISO 22241-1 sekä DIN 70070.
  • Lisäksi suosittelemme painokkaasti käyttämään vain pulloja tai kannuja, joiden liitos täyttöputkeen on tiivis (yleensä kierrettävä sovite). Siten minimoit vuodot.
  • Lopuksi: koska AdBluen® käyttöikä on rajallinen, tarkasta viimeinen käyttöpäivämäärä ennen täyttöä.
Koska AdBlueta® käytetään jo kuorma- ja linja-autoissa, voiko AdBlueta® tankata raskaan kaluston tankkauspisteissä?

Emme suosittele tankkausta raskaan kaluston AdBlue® -pumpusta, joita on monilla huoltoasemilla kuorma- ja linja-autoille, koska virtausmäärä on liian suuri henkilöautolle. Lisäksi useimmat raskaan kaluston täyttöpistoolit on avattava auton täyttöaukossa olevalla magneetilla, jota ei ole missään Opel-henkilöautossa.

Hyvä uutinen on, että kasvava määrä huoltoasemia kautta Euroopan tarjoaa pienen virtausmäärän AdBlue® -pumppuja henkilöautoille. Täyttö sellaisella pumpulla on yhtä helppoa kuin polttoaineen tankkaaminen.

Mitä pitää tehdä, jos AdBlueta®roiskuu autoni päälle ja/tai vaatteilleni?

Jos pieni määrä AdBlueta® roiskuu maalipinnalle, pyyhi roiskeet pois ja huuhdo tarvittaessa vedellä.
Jos AdBlueta® roiskuu vaatteillesi ja/tai käsillesi, huuhdo hyvin puhtaalla vedellä.

Onko suurempaa AdBlue® -säiliötä saatavana?

Opel-autoissa ei ole tätä vaihtoehtoa. Jokaisessa automallissa on vain yksi säiliökoko, joka on optimoitu tilankäytön ja painon suhteen.

Kuka valmistaa AdBlue®-nestettä?

AdBlue® on VDA:n rekisteröimä tavaramerkki, johon General Motorsilla (Opelin emoyhtiö) on maailmanlaajuinen lisenssi kaikille merkeilleen. Sitä valmistavat kemian alan yhtiöt ja vain lisensioidut valmistajat ja jakelijat saavat käyttää nimeä "AdBlue®".

Tietoja henkilöautoistamme

Joko sinulla on Opel BlueInjectionilla?

Close

  • Täyttöaukko sijaitsee Vivarossa dieselpolttoaineen täyttöaukon vieressä ja Movanossa kuljettajan oven takana.
  • Täyttöaukon tulppa on värillinen ja avattavissa käsin.
  • Tankkaus onnistuu helposti raskaan kaluston AdBlue® -pumpuilla, joita on useilla huoltoasemilla.
  • Voit käyttää myös kaikkia henkilöautoille tarkoitettuja pulloja ja suukappaleita, saatavana useilta huoltoasemilta ja varaosaliikkeistä. Tai voit käydä lähimmässä Opel-liikkeessä tankkaamassa.
  • Jos pieni määrä AdBlueta® roiskuu maalipinnalle, pyyhi roiskeet pois ja huuhdo tarvittaessa vedellä.
Close

AdBlue®-säiliössä on tunnistin, joka lähettää useita viestejä nesteen vähentyessä.

Katso yksityiskohtaiset tiedot auton käyttöohjekirjasta.

Huomio! Jos AdBlue®säiliö on tyhjä, moottoria ei voi käynnistää ennen kuin säiliö on täytetty.

Close

AdBlue®-säiliössä on tunnistin, joka lähettää useita viestejä nesteen vähentyessä.


Viestit tulevat kolmella aikavälillä:

  • Kun matkaa jäljellä = 2 400 km (tai vähemmän kulutuksesta riippuen) - Ajotietokoneen näytössä näkyy merkkivalo lyhyen
  • Kun matkaa jäljellä < 1 750 km - Varoitus tulee näyttöön joka kerran kytkettäessä sytytysvirta.
  • Kun matkaa jäljellä = 900 km – varoitus vilkkuu, kunnes täytät säiliön.


Huomio! Jos AdBlue®säiliö on tyhjä, moottoria ei voi käynnistää ennen kuin säiliö on täytetty.