BLUEINJECTION-TEKNIIKKA

Katso video

MIKÄ OPELIN BLUEINJECTION-TEKNOLOGIA ON?

BlueInjection on Opelin huipputason SCR-dieselteknologia, joka vähentää typpioksidin määrää AdBlue®*-nesteen avulla ja puhdistaa päästöjä.


*AdBlue® on Verband der Automobilindustrie e.V.:n rekisteröity tavaramerkki.

MISTÄ ON ETUA YMPÄRISTÖLLE, ON ETUA SINULLE.

Omistamalla BlueInjection-teknologialla varustetun auton autat vähentämään haitallisten typpioksidipäästöjen (NOx) määrää ja pienennät ympäristöjalanjälkeäsi.

Previous
  • MILLOIN NESTETTÄ TÄYTYY LISÄTÄ?

    BlueInjection-järjestelmällä varustettuihin autoihin täytyy lisätä AdBlue®-nestettä säännöllisesti myös suositeltujen huoltojen välillä. Voit kuitenkin olla huoleti, sillä kojelaudassa oleva ilmaisin osoittaa, milloin neste on vähissä.

  • MITEN ADBLUE®-PELKISTETTÄ LISÄTÄÄN?

    Voit lisätä nestettä itse, koska saatavilla on laaja valikoima erilaisia pulloja. Voit myös paikallisen Opel-liikkeen puoleen täyttöä varten.

Next
Previous
  • Milloin nestettä täytyy lisätä?

  • Miten pelkistettä lisätään?

Next

USEIMMIN KYSYTYT KYSYMYKSET BLUEINJECTIONISTA JA ADBLUE®-NESTEESTÄ.

Mitä AdBlue® on?

AdBlue® (toiselta nimeltään Diesel Exhaust Fluid eli dieselpakokaasuneste) on hajuton, väritön, puhdas ja myrkytön neste, joka sisältää 32,5 % ureaa ja 67,5 % vettä. Tämä neste on suurimmaksi osaksi vettä, joten se jäätyy -11 °C:ssa (32,5 prosentin pitoisuus on urea-vesiseoksen alin jäätymispiste). Tämän vuoksi – jotta autoa voi käyttää kaikissa olosuhteissa – kaikissa AdBlue®-säiliöissä on lämmitin, joka sulattaa nestettä riittävästi päästöjen vähentämistä varten.

Mitä SCR-teknologia on?

SCR tulee sanoista Selective Catalytic Reduction eli selektiivinen katalyyttinen pelkistys. Se on teknologia, jolla vähennetään typpioksideja (NOx) dieselmoottoreiden pakokaasuista. Se perustuu AdBlue®-nesteeseen (toiselta nimeltään Diesel Exhaust Fluid eli dieselpakokaasuneste). Se on pakoputkeen ruiskutettava liuos, joka sisältää 32,5 % ureaa puhdistetussa vedessä. AdBlue®-nesteen sisältämä urea vapauttaa ammoniakkia (NH3) pakokaasujen korkeissa lämpötiloissa. Tämä ammoniakki reagoi typpioksidien (NO ja NO2) kanssa katalysaattorissa, jolloin muodostuu haitatonta typpeä (N2) ja vesihöyryä (H2O).

Onko SCR-teknologialle olemassa vaihtoehtoja?

SCR-teknologiat ovat uusinta huipputeknologiaa matkalla kohti tulevaisuuden päästövaatimuksia. Siksi Opel päätti ottaa BlueInjection-teknologian (Opelin SCR-teknologia) käyttöön koko dieselmallistossaan vuodesta 2018 alkaen.

Mitä tapahtuu, jos nestettä ei lisää?

Auto ei käynnisty enää sen jälkeen, kun moottori on sammutettu, jos AdBlue®-säiliö on tyhjä! Tämä ei ole vika, vaan lakisääteinen järjestelmän ominaisuus.
Jos tämä vaihe saavutetaan, järjestelmä on täytettävä täyteen, ennen kuin auton voi käynnistää uudelleen.

Mihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun ostaa AdBlue®-nestettä?

• Ensinnäkin kannattaa kiinnittää huomiota AdBlue®-nesteen merkkiin ja ISO 22241-1- ja DIN 70070-standardeihin.
• Suosittelemme myös käyttämään vain sellaisia pulloja tai kanistereita, joissa täyttöletkun liitännässä on tiiviste (letkussa on yleensä kierreliitin). Tällöin voit minimoida roiskeiden riskin.
• AdBlue®-nesteen säilyvyys on rajallinen, joten tarkista myös viimeinen käyttöpäivä, ennen täyttämistä.

AdBlue®-nestettä käytetään jo hyötyajoneuvoissa, joten voiko AdBlue®-nestettä lisätä kuorma-autojen tankkauspisteissä?

Emme suosittele täyttämään säiliötä AdBlue®-pumpuilla, joita on useilla hyötyajoneuvoille (kuorma-autoille ja linja-autoille) tarkoitetuilla jakeluasemilla, sillä niiden virtausnopeus on liian suuri henkilöautoille. Lisäksi useimpien kuorma-autoille tarkoitettujen täyttösuuttimien käyttö edellyttää, että ajoneuvon täyttöpäässä on magneetti-istukka, jollaista ei ole missään Opel-henkilöautossa.


Hyvä uutinen on, että sellaisten huoltoasemien määrä lisääntyy kaikkialla Euroopassa, joilla on henkilöautoille soveltuvia alhaisen virtauksen AdBlue®-pumppuja. Säiliön täyttäminen tällaisella pumpulla on yhtä helppoa kuin dieselin tankkaaminen.

Mitä teen, jos AdBlue®-nestettä roiskuu autolleni ja/tai vaatteilleni?

Jos pieni määrä AdBlue®-nestettä pääsee kosketuksiin esimerkiksi auton maalipinnan kanssa, pyyhi neste pois ja huuhtele alue tarvittaessa vedellä.
Jos AdBlue®-nestettä roiskuu vaatteillesi ja/tai käsillesi, huuhtele ne hyvin puhtaalla vedellä.

Onko mahdollista saada suurempi AdBlue®-säiliö?

Tätä vaihtoehtoa ei ole saatavilla Opel-autoihin. Kuhunkin autoon on saatavilla vain yksi säiliökoko, joka on suunniteltu ajatellen tavaratilan optimointia ja painorajoituksia.

Kuka valmistaa AdBlue®-nestettä?

AdBlue® on VDA:n rekisteröity tavaramerkki, johon General Motorsilla (Opelin emoyhtiöllä) on maailmanlaajuinen lisenssi, joka kattaa kaikki merkit. Sitä valmistavat kemikaaliyhtiöt, ja vain lisensoidut valmistajat ja jakelijat saavat käyttää AdBlue®-nimeä.

TÄMÄ VOI KIINNOSTAA SINUA:

Close

Täyttöaukko on polttoainesäiliön täyttöaukon vieressä (tai takapuskurissa olevan aukon takana Antaran tapauksessa).
Täyttöaukon kansi on värillinen ja avataan käsin.
Täyttöön voidaan käyttää mitä tahansa henkilöautojen kanssa yhteensopivia pulloja ja suuttimia, joita on saatavilla useilla huoltoasemilla ja useissa kaupoissa. Voit myös käyttää joillain huoltoasemilla saatavilla olevia, erityisesti henkilöautoille tarkoitettuja AdBlue®-täyttöpumppuja. Älä käytä kuorma-autoille/hyötyajoneuvoille tarkoitettuja AdBlue®-pumppuja.
• Voit lisätä nestettä itse, sillä saatavilla on laaja valikoima pulloja. Voit myös kääntyä paikallisen Opel-liikkeen puoleen täyttöä varten.
• Jos pieni määrä AdBlue®-nestettä pääsee kosketuksiin auton maalipinnan kanssa, pyyhi neste pois ja huuhtele alue tarvittaessa vedellä.

Close

Jokaisessa AdBlue®-säiliössä on antureita, jotka laukaisevat sarjan ilmoituksia, kun neste on vähissä.

Ilmoitukset tulevat kolmessa vaiheessa:
• Jäljellä olevan toimintasäteen ollessa 2 400 km (tai vähemmän kulutuksesta riippuen): varoitusvalo näkyy hetken ajotietokoneen näytössä.
• Jäljellä olevan toimintasäteen ollessa < 1 750 km: varoitusvalo syttyy ja toistuu aina, kun auto käynnistetään.
• Jäljellä olevan toimintasäteen ollessa 900 km: varoitusvalo vilkkuu, kunnes nestettä lisätään.

Huomio! Jos AdBlue®-säiliö tyhjenee, järjestelmä on täytettävä täyteen, ennen kuin auton voi käynnistää uudelleen.

Close

• Innovatiivinen SCR (Selective Catalytic Reduction eli selektiivinen katalyyttinen pelkistys) -teknologia: BlueInjection on osa Opelin pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmää.
BlueInjection-teknologia ruiskuttaa AdBlue®-pelkistettä suoraan pakoputkeen. Se käynnistää kemiallisen reaktion, joka vähentää haitallisia typpioksidipäästöjä muuntamalla ne typeksi ja vesihöyryksi, jotka ovat haitattomia ympäristölle.
AdBlue® on puhdas, myrkytön, palamaton ja hajuton neste, joka sisältää 32,5 % ureaa ja 67,5 % vettä.