BLUEINJECTION-TEKNIIKKA

Katso video

MIKÄ ON OPELIN BLUEINJECTION-TEKNOLOGIA?

BlueInjection on Opelin uusi AdBlueta®*käyttävä SCR-dieselteknologia, joka vähentää typen oksideja ja puhdistaa pakokaasupäästöjä.

*AdBlue® on Verband der Automobilindustrie e.V.:n rekisteröimä tavaramerkki.

MIKÄ HYÖDYTTÄÄ YMPÄRISTÖÄ, HYÖDYTTÄÄ SINUA.

Omistamalla BlueInjection-teknologialla varustetun auton autat vähentämään haitallisia typen oksidipäästöjä (NOx) ja pienennät siten ympäristöjalanjälkeäsi.

Previous
  • MILLOIN TANKATAAN?

    BlueInjection-järjestelmällä varustetut autot tarvitsevat säännöllisen AdBlue® -tankkauksen myös huoltojen välillä. Mutta ei syytä huoleen, mittaristossa oleva merkkivalo kertoo, kun tankkaus lähestyy.

  • MITEN ADBLUETA® TANKATAAN?

    Voit tankata itse laajasta valikoimasta pullokokoja. Tai voit käydä lähimmässä Opel-liikkeessä tankkaamassa.

Next
Previous
  • Milloin nestettä täytyy lisätä?

  • MITEN TANKATAAN?

Next

BLUEINJECTIONISTA JA ADBLUESTA® USEIN ESITETYT KYSYMYKSET.

Mitä AdBlue® on?

AdBlue® (kutsutaan myös dieselpakokaasunesteeksi) on hajuton, kirkas, väritön, ja myrkytön neste, joka sisältää vain 32,5% ureaa ja 67,5% vettä. Koska se sisältää pääasiassa vettä, se jäätyy -11°C lämpötilassa (32,5% pitoisuudella on urea-vesiliuoksen matalin jäätymispiste), joten AdBlue®-säiliöt on varustettu lämmittimellä, joka sulattaa riittävästi nestettä päästöjen vähentämiseksi, jotta pakkasella voidaan ajaa.

Mitä SCR-teknologia on?

SCR tarkoittaa valikoivaa katalyyttistä pelkistystä ja sitä käytetään typen oksidien (NOx) vähentämiseksi dieselmoottorien pakokaasusta. Se perustuu AdBlueen® (kutsutaan myös dieselpakokaasunesteeksi), joka on 32,5% urealiuos tislatussa vedessä, jota ruiskutetaan pakoputkeen. AdBluen® urea vapauttaa pakokaasun korkeassa lämpötilassa ammoniakkia (NH3), joka reagoi typen oksidien (NO ja NO2) kanssa katalysaattorissa, muodostaen harmitonta typpeä (N2) ja vesihöyryä (H2O).

Onko SCR-teknologialle vaihtoehtoja?

SCR-teknologia on uusin huipputeknologia matkalla kohti tulevia päätövaatimuksia. Se on syy, miksi Opel päätti ottaa BlueInjectionin (Opelin SCR-teknologia) käyttöön kaikissa dieselmalleissaan vuodesta 2018 alkaen.

Mitä tapahtuu, jos en tankkaa?

Jos AdBlue®-säiliö on tyhjä, moottoria ei voi enää käynnistää sen jälkeen, kun sytytysvirta katkaistaan! Tämä ei ole vika, vaan järjestelmän lakisääteinen ominaisuus. Tässä tilanteessa säiliö on täytettävä täyteen, ennen kuin moottori voidaan käynnistää.

Mitä minun tulisi ottaa huomioon, kun ostan AdBlueta®?
  • Ensin on huomioitava tavaramerkki AdBlue® ja standardi ISO 22241-1 sekä DIN 70070.
  • Lisäksi suosittelemme painokkaasti käyttämään vain pulloja tai kannuja, joiden liitos täyttöputkeen on tiivis (yleensä kierrettävä sovite). Siten minimoit vuodot.
  • Lopuksi: koska AdBluen® käyttöikä on rajallinen, tarkasta viimeinen käyttöpäivämäärä ennen täyttöä.
Koska AdBlueta® käytetään jo kuorma- ja linja-autoissa, voiko AdBlueta® tankata raskaan kaluston tankkauspisteissä?

Emme suosittele tankkausta raskaan kaluston AdBlue® -pumpusta, joita on monilla huoltoasemilla kuorma- ja linja-autoille, koska virtausmäärä on liian suuri henkilöautolle. Lisäksi useimmat raskaan kaluston täyttöpistoolit on avattava auton täyttöaukossa olevalla magneetilla, jota ei ole missään Opel-henkilöautossa.

Hyvä uutinen on, että kasvava määrä huoltoasemia kautta Euroopan tarjoaa pienen virtausmäärän AdBlue® -pumppuja henkilöautoille. Täyttö sellaisella pumpulla on yhtä helppoa kuin polttoaineen tankkaaminen.

Mitä pitää tehdä, jos AdBlueta®roiskuu autoni päälle ja/tai vaatteilleni?

Jos pieni määrä AdBlueta® roiskuu maalipinnalle, pyyhi roiskeet pois ja huuhdo tarvittaessa vedellä.
Jos AdBlueta® roiskuu vaatteillesi ja/tai käsillesi, huuhdo hyvin puhtaalla vedellä.

Onko suurempaa AdBlue® -säiliötä saatavana?

Opel-autoissa ei ole tätä vaihtoehtoa. Jokaisessa automallissa on vain yksi säiliökoko, joka on optimoitu tilankäytön ja painon suhteen.

Kuka valmistaa AdBlue®-nestettä?

AdBlue® on VDA:n rekisteröimä tavaramerkki, johon General Motorsilla (Opelin emoyhtiö) on maailmanlaajuinen lisenssi kaikille merkeilleen. Sitä valmistavat kemian alan yhtiöt ja vain lisensioidut valmistajat ja jakelijat saavat käyttää nimeä "AdBlue®".

Tietoja tavara-autoistamme

Joko sinulla on Opel BlueInjectionilla?

Close

  • Täyttöaukko sijaitsee dieselin täyttöaukon vieressä (tai takapuskurin aukon takana Antarassa).
  • Täyttöaukon tulppa on värillinen ja avataan käsin.
  • Tankkaus voidaan tehdä henkilöautoille tarkoitetuista astioista ja suukappaleilla, joita on saatavana useilla huoltoasemilla ja varaosaliikkeissä.
  • Voit käyttää myös eräillä huoltoasemilla olevia, erityisesti henkilöautoille tarkoitettuja AdBlue® -täyttöpumppuja. Älä käytä raskaalle kalustolle tarkoitettuja AdBlue® -pumppuja.
  • Voit tankata itse laajasta valikoimasta pullokokoja. Tai voit käydä lähimmässä Opel-liikkeessä tankkaamassa.
  • Jos pieni määrä AdBlueta® roiskuu maalipinnalle, pyyhi roiskeet pois ja huuhdo tarvittaessa vedellä.
Close

  • Innovatiivinen SCR-teknologia (Selective Catalytic Reduction): BlueInjection on osa Opelin pakokaasun jälkikäsittelyjärjestelmää.
  • BlueInjection-teknologia ruiskuttaa AdBlueta® pakoputkeen käynnistäen kemiallisen reaktion, joka vähentää haitallisia typen oksideja pelkistämällä ne ympäristölle vaarattomaksi typeksi ja vesihöyryksi.
  • AdBlue® on kirkas, myrkytön, palamaton ja hajuton neste, joka sisältää 32,5% ureaa ja 67,5% vettä.
Close

AdBlue®-säiliössä on tunnistin, joka lähettää useita viestejä nesteen vähentyessä.


Viestit tulevat kolmella aikavälillä:

  • Kun matkaa jäljellä = 2 400 km (tai vähemmän kulutuksesta riippuen) - Ajotietokoneen näytössä näkyy merkkivalo lyhyen
  • Kun matkaa jäljellä < 1 750 km - Varoitus tulee näyttöön joka kerran kytkettäessä sytytysvirta.
  • Kun matkaa jäljellä = 900 km – varoitus vilkkuu, kunnes täytät säiliön.


Huomio! Jos AdBlue®säiliö on tyhjä, moottoria ei voi käynnistää ennen kuin säiliö on täytetty.