Usein kysyttyä - OpelConnect

USEIN KYSYTTYÄ – OPELCONNECT

Yleistä

 

 

1. Mikä on OpelConnect?

OpelConnectin kautta voit hankkia autoosi älykkäitä yhteydellisiä palveluita, joiden avulla parannat ajokokemustasi. OpelConnect antaa mielenrauhaa, huoletonta liikkuvuutta sekä mukavuutta. Palveluiden avulla voit muun muassa seurata liikennetietoja ja muokata matkareittiäsi liikenteen mukaan. OpelConnect tekee jokaisesta ajomatkasi turvallisemman, jännittävämmän ja kustannustehokkaamman.

 

2. Mitä palveluita on saatavilla OpelConnect -kaupasta?

Voit aktivoida tai ostaa palveluita kuten Live Navigointi, Ajoneuvon tila ja e-Remote etäohjaus. Palveluiden saatavuus ja laajuus vaihtelee ajoneuvoittain ja maittain. Nähdäksesi mitä palveluita on saatavilla ajoneuvoosi on nähtävissä sivustollamme www.opel.fi .

 

3. Mihin Opel-malleihin OpelConnect on saatavilla?

OpelConnect on saatavilla kaikkiin uusiin Opel-malleihin. Lisäksi palvelut ovat saatavilla seuraaviin malleihin, jotka on valmistettu touko-/kesäkuu 2019 jälkeen: Grandland X, Crossland X, Combo, Vivaro ja Zafira Life.

 

4. Ovatko kaikki palvelut saatavilla kaikkiin malleihin?

Palveluiden saatavuus ja laajuus vaihtelee maittain ja malleittain. Kun luot tilin ja kirjaudut sisään OpelConnect -kauppaan, voit yhdistää tilin ajoneuvosi kanssa. Tämän jälkeen voit tarkastella, mitkä palvelut ovat saatavilla ajoneuvoosi.

 

5. Onko OpelConnect saatavilla nykyiseen vanhaan autooni?

OpelConnectia ei voida jälkiasentaa vanhempiin Opel-malleihin. Katso kohta 3, mihin Opel-malleihin OpelConnect on saatavilla.

Käyttöönotto

 

 

6. Miten otan OpelConnectin käyttöön?

Kun ostat ajoneuvon, joka on varusteltu OpelConnectilla, sinun tarvitsee rekisteröityä ja aktivoida haluamasi palvelu. Riippuen jälleenmyyjäsi tekemästä esirekisteröinnistä, saat ohjeet palvelun käyttöönottoon sähköpostitse Opelilta. Paina rekisteröitymislinkkiä sähköpostissa aktivoidaksesi palvelun. Voit myös itse luoda myOpel-tilin osoitteessa www.connect.opel.fi tai lataamalla myOpel-sovelluksen puhelimeesi.

 

7. Tarvitseeko minun rekisteröityä käyttääkseni OpelConnect -palveluita?

Palveluiden käyttö vaatii rekisteröitymistä. Näin voimme yhdistää käyttäjän ja ajoneuvon turvallisesti toisiinsa.

 

8. Kuinka voin kirjautua sisään tililleni?

Kun tili on luotu, voit kirjautua sisään tilillesi OpelConnect -kaupassa osoitteessa www.connect.opel.fi tai myOpel-sovelluksen ja –verkkosivun kautta.

 

9. Kuinka voin vaihtaa tilini sähköpostiosoitteen?

Voit vaihtaa sähköpostiosoitteen tilisi asetuksista OpelConnect kaupan tai myOpel-sovelluksen ja -verkkosivun kautta. Kirjaudu sisään nykyisellä sähköpostiosoitteellasi ja salasanallasi. Sitten mene “Minun tili”, jossa voit vaihtaa sähköpostiosoitteesi. Tämän jälkeen voit kirjautua uudella sähköpostiosoitteella.

OpelConnect -kauppa

 

 

10. Mikä on OpelConnect -kauppa?

OpelConnect -kaupan kautta voit ostaa ajoneuvoosi yhteydellisiä palveluita. Sivulta löytyy kaikki autoosi saatavilla olevat palvelut, hinnat sekä ohjeet rekisteröitymiseen, palveluiden aktivoimiseen sekä ostamiseen. OpelConnect kauppaan pääsee suoraan www.connect.opel.fi tai myOpel-sovelluksesta.

 

11. Kuinka voin aktivoida palvelun?

Aktivoidaksesi palvelun, mene OpelConnect -kauppaan osoitteessa www.connect.opel.fi ja kirjaudu sisään tilillesi. Jos et ole luonut tiliä, voit luoda sen sivulta tai myOpel-sovelluksen ja -verkkosivun kautta. Ohjeet palvelun aktivointiin lähetetään myOpel-tiliisi liitettyyn sähköpostiosoitteeseen. Seuraa ohjeita sähköpostissa. Joidenkin palveluiden aktivointia varten sinun tarvitsee ladata myOpel-sovellus puhelimeesi. Jos palvelun aktivointi vaatii sovelluksen, tämä kerrotaan sähköpostitse saamassasi ohjeessa.

 

12. Tarvitseeko kaikki palvelut aktivoida OpenConnect -kaupassa?

Kahta poikkeusta lukuunottamatta, kaikki palvelut tarvitsee aktivoidoida OpelConnect -kaupassa: hätäpuhelu on aktivoituna automaattisesti. Hätäpuhelu on tarkoitettu ainoastaan hätätapauksiin kuten onnettomuuksiin. Hätäpuhelun voi käynnistää manuaalisesti autossasi olevasta painikkeesta. Myös Tukipuhelu on käytössäsi ilman erillistä aktivointia.

 

13. Kuinka voin peruuttaa palvelun?

Peruuttaaksesi palvelun, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelun yhteystiedot löytyvät tämän sivuston alaosasta. Huomioithan, että palvelu veloitetaan luottokortiltasi 15 päivän päästä ostosta ja tämän jälkeen palvelua ei voida peruuttaa. Ajoneuvon poistaminen tililtäsi ei peruuta ostamaasi palvelua.

 

14. Voinko lisätä useamman ajoneuvon OpelConnect -kaupan tililleni?

Kyllä, voit lisätä enintään 10 ajoneuvoa tilillesi. Voit tehdä tämän tilisi asetuksissa lisäämässä ajoneuvon VIN-numeron. Tämän jälkeen uusi ajoneuvo näkyy automaattisesti tililläsi.

 

15. Kuinka voin poistaa tilini OpelConnect -kaupasta?

Jos haluat muokata tai poistaa tilin, kirjaudu sisään OpelConnect -kauppaan tilisi tunnuksilla. Voit poistaa tai muokata tietoja muuttamalla asetuksia kohdassa “Minun tili”. Poistaaksesi pysyvästi tilisi ja kaiken siihen yhdistetyn tiedon, lähetä meille sähköpostia osoitteeseen privacyrights-opel@mpsa.com. Opel Connect-tilisi poistaminen poistaa myös myOpel-tilisi.

Hinnoittelu

 

 

16. Kuinka voin hankkia OpelConnectin?

OpelConnect kuuluu automaattisesti kaikkiin Opel-sähköautoihin tai -malleihin, joissa on navigaatiopalvelu käytössä. Tämä lisäksi OpelConnect on ostettavissa lisäominaisuuteena kaikkiin uusiin Opel-malleihin. Lisätietoja hinnoista löytyy automallien hinnastoista tai “Rakenna Autosi” -osiosta.

 

17. Tarvitseeko OpelConnect -palveluista maksaa?

OpelConnectin kaikki palvelut on hankittavissa seuraavan kymmen vuoden ajaksi. Jotkus palvelut ovat ilmaisia ja sen lisäksi sinulla on mahdollisuus ostaa muita lisäominaisuuksia autoosi. OpelConnectiin ilman lisämaksua kuuluvat palvelut ovat esimerkiksi Etäsoitto, Ajoneuvon tila, Etäohjauspalvelut ja Ajomatkojen hallinta. Live Navigaatio -palvelu on ilmainen kolmen ensimmäisen vuoden ajan. Lisäominaisuudet, jotka maksavat erikseen lisää, ovat muun muassa Liikennetiedotteet.

 

18. Kuinka voin ostaa palveluita?

Voit ostaa palveluita OpelConnect -kaupasta. Kirjaudu sisään tunnuksillasi tai voit luoda tilin ja yhdistää ajoneuvon tilisi kanssa lisäämällä autosi VIN-numeron. Tämän jälkeen näet kaikki autoosi saatavilla olevat palvelut, jotka voit aktivoida ilmaiseksi tai ostaa erikseen. Kun ostat palvelun, sinua pyydetään lisämään luottokorttisi tiedot veloitusta varten. Ostettuasi palvelun korttisi tiedot lisätään automaattisesti profiiliisi.

Yksityisyydensuoja

 

 

19. Kenelle OpelConnect jakaa henkilökohtaisia tietojani, ja mihin tarkoitukseen?

Löydät tarkan listauksen mitä tietoja, mihin tarkoitukseen ja kenelle jaamme henkilökohtaisia tietojasi eteenpäin Tietosuojaseloteesta .

 

20. Lähettääkö autoni tietoa sijainnistani?

Sijaintisi paikannus on tarvittava ominaisuus palveluiden toimivuuden kannalta. Muokkaamalla tilisi yksityisyysasetuksia, voit asettaa sijaintitietosi siten, ettei niitä yhdistetä henkilötietoihisi (paitsi hätäpuhelut). Jos muutat mielesi, voit jakaa sijantisi OpelConnect -palveluiden kanssa. Ainoastaan hätätilanteissa sijaintitiedot yhdistetään henkilötietojesi kanssa turvallisuutesi takaamiseksi.

 

21. Mitä henkilötietoja minusta kerätään?

Rekisteröidyttäessä sinun tarvitsee antaa nimi, sähköpostiosoite ja luoda salasana. Palveluiden aktivoimiseksi tarvitsemme ajoneuvosi yksilöllisen VIN-numeron. Jälleenmyyjän esirekisteröidessä palvelun, he tarvitsevat myös osoitteen ja puhelinnumeron.

 

22. Voinko päättää mitä tietoja minusta kerätään?

Minimivaatimus palveluiden aktivoimiseksi ja käyttäjätilin avaamiseksi on nimi, sähköpostiosoite ja ajoneuvon VIN-numero. Hätäpuhelut eivät tarvitse käyttäjätiliä. Lupa Hätä- tai Tukipuheluiden yhteydessä kerättävään tietoon on hyväksytty auton oston yhteydessä allekirjoitetussa sopimusehdoissa.  

 

23. Kuinka voin muuttaa yksityisyysasetuksiani?

Jos autosi ei ole varustettu navigointijärjestelmällä, voit muokata yksityisyysasetuksia autossasi painamalla yhtäaikaisesti mustaa Tuki- ja SOS-painiketta alle sekunnin ajan. Useimmissa autoissa, jotka on varusteltu navigointijärjestelmällä, voit tehdä muutokset kosketusnäytön asetuksissa. Poikkeuksina on polttomoottorikäyttöiset Crossland X ja Grandland X, joissa ei ole otettu käyttöön Live Navigaatio -palvelua. Näissi malleissa yksityisyysasetuksia ei voida muuttaa kosketusnäytön asetuksista, vaan on painettava mustaa Tuki- ja SOS-painiketta yhtäaikaisesti.

Hätäpuhelu

 

 

24. Miten ja million hätäpuhelu aktivoituu automaattisesti?

Hätäpuhelu aktivoituu automaattisesti onnettomuustilanteessa. Kun auton turvatyynyt laukeavat tai turvavyöt kiristyvät voimakaasti, autosi soittaa automaattisesti 112-hätäpalveluun.

 

25. Voinko aktivoida hätäpuhelun käsin?

Hätäpuhelun voi aktivoida painamalla pitkään yhtäjaksoisesti punaista SOS-painiketta. Voit aktivoida hätäpuhelun myös muissa kuin onnettomuustilanteissa, jos tarvitset välitöntä apua.

 

26. Kenelle hätäpuhelu-toiminto yhdistää puhelun?

Hätäpuhelu yhdistyy aina suoraan 112 Hätäkeskuslaitokseen, joka ilmoittaa tarpeen mukaan eteenpäin pelastusyksikölle tai muulle taholle.

 

27. Mitä tietoja autoni lähettää hätäpuhelun yhteydessä?

Hätäpuhelun yhteydessä auto lähettää Euroopan standardikomitean määrittelemän ‘vähimmäisvaatimuksen’ mukaisesti onnettomuuspaikan tarkat sijantitiedot, aktivointitavan (automaattinen vai käsin aktivoitu), auton tunnistenumeron, ajoneuvon tyypin, propulsiovarastointityypin tiedot, aikaleiman sekä ajoreitin tiedot. Ajoreitin tiedot ovat tärkeät erityisesti moottoritiellä, jossa kaiteet erottavat ajosuunnat toisistaan.

 

28. Miten autostani lähetettyä tietoja käytetään?

Tietoja käyttää pelastastusyksikkö onnettomuustilanteissa tai henkeä uhkaavissa tilanteissa. Teknisissä ongelmatilanteissa tietoja käyttää huoltoyksikkö nopean ja tehokkaan tuen takaamiseksi.

 

29. Missä tilanteissa voin painaa SOS-painiketta?

Hätäpainiketta voi painaa kaikissa onnettomuus- tai henkeä uhkaavissa tilanteissa autossa. Jos olet onnettomuudessa, näet onnettomuuden tai hätätapauksessa, paina punaista SOS-painiketta yhtäjaksoisesti yli kahden sekunnin ajan ja puhelu yhdistää 112-Hätäkeskukseen. 

 

30. Mitä jos painoin punaista SOS-painketta vahingossa?

Joskus vahinkoja tapahtuu eikä se haittaa. Jos painoit painiketta vahingossa, voit lopettaa puhelun painamalla painiketta uudelleen yli sekunnin ajan. Muussa tapauksessa puhelusi yhdistyy Hätäkeskukseen.

 

31. Mitä tapahtuu, jos en voi puhua Hätäkeskuksen henkilön kanssa tai hän ei ymmärrä minua?

Hätäkeskus vastaa puheluihin suomeksi ja ruotsiksi. Osa henkilöistä pystyy keskustelemaan myös englanniksi. Jos Hätäkeskus ei ymmärrä tai et pysty puhumaan, ‘vähimmäisvaatimuksen’ mukaiset tiedot lähetetään automaattisesti ja pelastusyksikkö saapuu onnettomuuspaikalle.

 

32. Toimiiko hätäpuhelutoiminto aina?

Hätäpuhelun toimivuus on riippuvainen langattomista viestintäverkoista ja satelliittipaikannusjärjesjestelmistä. Joillain katvealueilla on mahdollista, että hätäpuhelua ei voida käynnistää.

 

33. Tarvitseeko puhelimen yhdistää auton kanssa tai tarvitsenko erillisen SIM-kortin käyttääkseni hätäpuhelua?

Sinun ei tarvitse yhdistää puhelintasi auton kanssa, koska autosi on varusteltu erillisellä SIM-kortilla, joka mahdollistaa hätäpuhelut.

 

34. Toimiiko hätäpuhelu, kun auto on pysäköity ja virta pois päältä?

Voit aktivoida hätäpuhelun käsin painamalla punaista SOS-painiketta, vaikka autosi virrat ei ole päällä. Automaattinen hätäpuhelu aktivoituu turvatyynyjen lauetessa tai tyrvavöiden kiristyttyä voimakkaasti äkillisesti. Automaattinen hätäpuhelu toimii vain, kun ajoneuvon virta on päällä.

 

35. Voinko käyttää hätäpuhelutoimintoa muihin tilanteisiin kuten neuvoihin tai tekniseen tukeen?

Hätäpuhelun käyttö on sallittu ainoastaan onnettomuuksissa tai tilanteissa, jotka vaativat lääkehoitoa tai ihmishenki on uhassa. Hätäpainikkeen käyttö muissa tapauksissa määritellään väärinkäytöksi ja voi johtaa sakkorangaistukseen

Tukipuhelu

 

 

36. Miten Tukipuhelu toimii?

Kun painat mustaa Tukipuhelu -painiketta (punaisen hätäpuhelu -painikkeen vieressä) yli kahden sekunnin ajan, puhelusi yhdistyy Opelin-tukikeskukseen. Ongelman ilmetessä ulkomailla, auttamme sinua saamaan tukea maassa, jossa olet.

 

37. Mitä tietoja autoni lähettää Tukipuhelun yhteydessä?

Kuten hätäpuheluiden yhteydessä, auto lähettää Euroopan standardikomitean määrittelemän ‘vähimmäisvaatimuksen’ mukaisesti onnettomuuspaikan tarkat sijantitiedot, aktivointitavan (automaattinen vai käsin aktivoitu), auton tunnistenumeron, ajoneuvon tyypin, propulsiovarastointityypin tiedot, aikaleiman sekä ajoreitin tiedot. Ajoreitin tiedot ovat tärkeät erityisesti moottoritiellä, jossa kaiteet erottavat ajosuunnat toisistaan. Tietojen lähettäminen tukipuhelun yhteydessä auttaa sinua saamaan palvelua nopeammin.

 

38. Voinko päättää mitä tietoja autoni lähetää?

Voit muokata yksityisyysasetuksia autossasi. Riippuen autosi Infotainment-järjestelmästä voit estää paikannustietojen tai muiden ajoneuvosi tietojen lähettämisen tukipuhelun yhteydessä.

 

39. Missä tilanteissa voin käyttää Tukipuhelua?

Tukipuhelun käyttö on sallittua ajoneuvon vikatilanteissa, joka johtuu mekaanisten osien tai sähkölaitteiden toimimattomuudesta. Tukipuhelua voi käyttää myös vauriotilanteessa, joka johtuu kolarista, akun tyhjenemisestä tai auton avaimen toimimattomuudesta.

 

40. Voinko käyttää Tukipuhelua myös muissa tilanteissa, jotka eivät liity vikatilanteisiin?

Tukipuhelun käyttäminen on sallittua ainoastaan vikatilanteissa. Tukipuhelun kautta ei voi saada muuta palvelua kuten varata huoltoaikaa tai saada teknistä tukea palvelun käyttöön.

 

41. Toimiiko tukipuhelu aina?

Tukipuhelun toimivuus on riippuvainen langattomista viestintäverkoista ja satelliittipaikannusjärjesjestelmistä. Jollain katvealueilla on mahdollista, että tukipuhelua ei voida käynnistää.

 

42. Tarvitseeko puhelimen yhdistää auton kanssa tai tarvitsenko erillisen SIM-kortin käyttääkseni tukipuhelua?

Sinun ei tarvitse yhdistää puhelintasi auton kanssa, koska autosi on varusteltu erillisellä SIM-kortilla, joka mahdollistaa tukipuhelut.

 

43. Kuka maksaa tukipuhelun kautta tilatun palvelun kustannukset?

Jos autoosi kuuluu Opel-tiepalvelu, sinun ei tarvitse maksaa saamastasi palvelusta. Tarkasta autosi huoltokirjasta kuvaus palveluista, jotka kuuluvat autoosi. Jos autoosi ei kuulu Opel-tiepalvelua, sinua voidaan veloittaa saamastasi palvelusta. 

myOpel-sovellus

 

 

44. Mihin laitteisiin myOpel-sovellus on saatavilla?

myOpel sovellus on ladattavissa kaikkiin Andoird ja iOS matkapuhelimiin.

 

45. Miten voin ladata ja asentaa myOpel-sovelluksen?

myOpel-sovellus on ladattavissa Google Play tai Apple Store -sovelluskaupoista.

 

46. Mitä autoni tietoja näkyy myOpel-sovelluksessa?

Kun matkapuhelin on Bluetooth-yhdistetty ajoneuvon kanssa, sovellus näyttää ajokilometrit, polttoainetason ja polttoaineen keskikulutuksen. Saat myös muistutuksia seuraavasta huoltoajankohdasta sekä ilmoituksia autosi mahdollisista vioista ja häiriötiloista niiden ilmetessä.

 

47. Mitä ajoreittitietoja näkyy myOpel-sovelluksessa?

Kun matkapuhelin on Bluetooth-yhdistetty ajoneuvon kanssa, sovellus näyttää ajokilometrit, polttoainetason ja polttoaineen keskikulutuksen. Saat myös muistutuksia seuraavasta huoltoajankohdasta sekä ilmoituksia autosi mahdollisista vioista ja häiriöistä niiden ilmetessä.

 

48. Mitä tietoja myOpel-sovellus näyttää ajoreiteistäni?

myOpel-sovellus näyttää matkasi aloitus- ja päättymisajan, matkan keston sekä muita matkaasi liittyviä tietoja, kuten ajokilometrit, keskinopeus, polttoaineen keskikulutus, auton tämän hetkisen sijainnin sekä matkan aloitus- ja määräänpääosoitteen. Tämän lisäksi sovellus tarjoaa navigointireitin takaisin autolle sekä opastuksen autolta määränpäähäsi kävellen.

Ajoneuvon tila -palvelu

 

 

49. Mitkä ovat Ajoneuvon tila -palvelun hyödyt?

Ajoneuvon tila -palvelu valvoo autosi avainjärjestelmää ja lähettää tietoja autostasi myOpel-sovelluksen kautta puhelimeesi. Kun palvelu on aktivoitu OpelConnect -kaupan kautta, se lähettää diagnostiikkaraportin valitsemallesi huoltoliikkeelle suurempien vikojen ennaltaehkäisemiseksi. Tämän lisäksi saat muistutuksia seuraavasta huoltoajankohdasta ajokilometrien perusteella myOpel-sovelluksen kautta.

 

50. Miksi ajokilometrit ja polttoaineen määrä eivät ole oikein?

Autosi päivittää tiedot puhelimesi kautta myOpel-sovellukseen, kun olet auton sisällä. Jos autollasi on ajanut toinen henkilö, tiedot päivittyvät aina viimeiseksi ajaneen henkilön puhelimeen ja myOpel-sovellukseen.

 

51. Miksi Opel-jälleenmyyjä ei ottanut minuun yhteyttä tai tietoa ei näkynyt myOpel-sovelluksessa, vaikka autossani palaa vikailmoitusvalo?

Jotta tieto vikailmoituksesta lähetetään valitsemallesi huoltoliike tai myOpel-sovellukseen, tarkasta seuraavat kohdat:

 

  1. Ajoneuvon tila -palvelun tilaus on aktivoitu oikein
  2. Olet valinnut suosimasi huoltoliikkeet myOpel-tiliisi asetuksista (tarvitaan vain tietojen lähettämiseen huoltoliikkeelle)
  3. Autosi yksityinen tila on pois päältä, mikä mahdollistaa tietojen lähettämisen
  4. Autosi on ollut liikkeessä vähintään viiden minuutin ajan vikailmoituksen palaessa, jotta liikesignaali lähetetään.
 

Huom. kaikkia vikailmoituksia ei voida lähettää.

 

52. Voivatko kaikki Opel-jälleenmyyjät nähdä autoni lähettämät vikailmoitukset?

Ei, ainoastaan myOpel-tilillä määrittelemäsi jälleenmyyjät ja huoltoliikkeet saavat tiedon autosi vikailmoituksista. Jos et ole määritellyt yhtään jälleenmyyjää suosikkeihisi, tarpeelliset tekniset tiedot lähetetään auton alunperin myynneelle jälleenmyyjälle, joka on määritelty auton ostosopimuksessa tai erikseen ostamassasi OpelConnect -sopimuksessa.

 

53. Miten voin tietää, että aiemmin näkynyt vikailmoitus on korjattu, eikä minun tarvitse huolehtia siitä enään?

Kun vika on korjattu, ilmoitus poistuu autosi näytöltä, myOpel-sovelluksesta sekä valitsemasi jälleenmyyjän tietokannasta.

 

54. Miten Ajoneuvon tila -palvelu ilmoittaa minua havaitsemastaan viasta?

Vikailmoitukset teknisestä viasta näkyvät reaaliaikaisesti (diagnostiikka hälytykset) tai päivän viiveellä (huoltoilmoitukset) myOpel-sovelluksessa kohdassa Vikailmoitukset. Nähdäksesi ilmoitukset, lataa myOpel-sovellus. Autosi lähettää tiedon teknisistä vikailmoituksista myOpel-tililläsi valitsemalle valtuutetulle Opel-huoltoliikkeelle.  Jos et ole määritellyt yhtään jälleenmyyjää suosikkeihisi, tarpeelliset tekniset tiedot lähetetään auton alunperin myynneelle jälleenmyyjälle, joka on määritelty auton ostosopimuksessa tai erikseen ostamassasi OpelConnect -sopimuksessa. Tämän jälkeen huoltoliike voi olla sinuun yhteydessä sopiakseen huoltoajan tai teknisen tarkastuksen vikailmoituksessa riippuen.

 

55. Täytyykö minun luoda myOpel-tili käyttääkseni Ajoneuvon tila -palvelua?

Käyttääksesi Ajoneuvon tila -palvelua, sinulla täytyy olla aktiivinen OpelConnect-tili. Kun luot oman OpelConnect-tilisi, voit käyttää samoilla tunnuksilla kahta muutakin eri alustaa: myOpel-verkkosivua sekä myOpel-puhelinsovellusta. Voit kirjautua näihin alustoihin samoilla tunnuksilla. myOpel-verkkosivu sekä -sovellus tarjoavat paljon muita mukavuutta ja mielenrauhaa lisääviä ominaisuuksia:

- Valitsemalla suosikki jälleenmyyjäsi “Minun jälleenmyyjät” -osiossa myOpel-tililläsi, autosi lähettää automaattisesti tiedot teknisistä vikailmoituksista valitsemallesi jälleenmyyjälle. He voivat olla yhteydessä sinuun tarjotakseen huoltoaikaa tai teknistä tarkastusta ajoneuvon lähettämän vikailmoituksen perusteella.

- myOpel-sovelluksessa löydät kaikki ilmoitukset osiossa Vikailmoitukset.

 

56. Miksi minun on annettava puhelinnumeroni OpelConnect -kaupassa, kun tilaan Ajoneuvon tila -palvelun?

Puhelinnumero on pakollinen tieto, kun tilaat Ajoneuvon tila -palvelun, jotta valitsemasi jälleenmyyjä voi olla yhteydessä sinuun korjausta vaativien vikailmoitusten ilmetessä.

Ajomatkojen hallinta

 

 

57. Auton sijantipaikannus ei näy oikein. Mistä tämä johtuu?

Autosi lähettää automaattisesti sijaintinsa puhelimeen ja myOpel-sovellukseen, kun puhelin on autossa. Jos autoasi ajoi toinen henkilö, viimeisin sijainti näkyy aina viimeksi ajaneen henkilön puhelimessa.

 

58. Voiko sovellus opastaa minut autolleni?

Kyllä, myOpel-sovelluksessa on viimeisen kilometrin opastus -ominaisuus, jos määränpääsi on kävelyalueella tai olet pysäköinyt autosi.

Live Navigointi

 

 

59. Mitä palveluita Live Navigointi sisältää?

Yhteydellinen palvelu Live Navigointi sisältää reaaliaikaiset liikennetiedot, asemien polttoaineiden hinnat, pysäköintitiedot, säätiedot sekä mahdollisuuden etsiä liikeitä ja paikkoja. Sähköautoissa voi lisäominaisuutena etsiä lähimmät latauspisteet. 

 

60. Kuinka kauan palvelut ovat saatavilla navigointijärjestelmässäni?

Palvelut ovat saatavilla ilmaiseksi kolmen ensimmäisen vuoden ajan. Tämän jälkeen voit tilata ne uudelleen OpelConnect -kaupasta. Palvelut käyttävät langattomia viestintäverkkoja ja GPS:ää (Global Positioning System) satelliittiverkkoa. Kaikki palvelut eivät ole saatavilla kaikissa maissa, tai kaikkiin ajoneuvoihin. Sinun on oltava yhteydessä meihin, jos haluat perua tilauksesi tai kun olet myymässä autoasi toiselle henkilölle, jotta sinulle ei koidu turhia kustannuksia palveluista. 

 

61. Mistä saan karttapäivitykset Navi 5.0 IntelliLink (Crossland X, Grandland X) ja Multimedia Navi Pro (Combo, Vivaro, Zafira Life, Uusi Corsa)?

Voit ladata karttapäivityksen myOpel -sivulta tai –sovelluksesta tai pyytää Opel-jälleenmyyjääsi tekemään päivityksen. Huom. Crossland X, Grandland X ja Combo asiakkaille, karttapäivitykset ovat toistaiseksi ilmaisia kvartaaleittain. Jälleenmyyjä voi veloittaa päivityksen tekemisestä.

 

62. Mikä on Liikennetiedot -palvelun hyöty?

Palvelu antaa sinulle tarkat liikennetiedot, joka helpottaa ajoreittisi suunnittelua, erityisesti pitkillä ajomatkoilla, sekä kertoo tarkan saapumisajan. Palvelun tarkkuus perustuu yli 500 miljoonan käyttäjän ajoreittien ja 5 miljardin liikennetiedon päivittäiseen hyödyntämiseen. Saat aina tiedon ruuhkista tai onnettomuuksista, jotka ovat ajoreittisi varrella. Navigointiruudun oikeassa reunassa näkyvä “liikennepalkki” kertoo kaikista reittisi varrella havaituista ruuhkaa aiheuttavista tilanteista sekä näyttää arvion saapumisajankohdasta määränpäähäsi.

 

63. Mitä teiden värikoodit tarkoittavat? Mitä tietoja kartalla näkyy liikenteen lisäksi?

Liikenteen sujuvuus on havainnollistettu kartassa eri värein. Kadut on värikoodattu keltaisesta tumman punaiseen. Mitä punaisempi tie on, sitä ruuhkaisempi se on. Kartta näyttää myös muita tärkeitä tietoja, kuten suljetetut tiet tai tietyömaat, jos tieto on saatavilla.

 

64. Mille kaduille liikennetiedot on saatavilla?

Palvelu kattaa koko tieverkoston ja näyttää ainoastaan ajoreitillesi tärkeät tiedot.

 

65. Kuinka usein liikennetiedot päivittyvät?

Tiedot päivittyvät kahden minuutin välein. 

 

66. Onko liikennettä hidastavat tekijät otettu automaattisesti huomioon minulle näytetyssä arvioidussa saapumisajassa?

Ajoreittiä ja arvioitua saapumisaikaa määriteltäessä otetaan huomioon sen hetkiset liikennetiedot. Palvelun ehdottaessa vaihtoehtoista ajoreittiä, sinun on hyväksyttävä se erikseen.

 

67. Huomioiko navigointijärjestelmä sääolosuhteet ajoreitilläni?

Ei, järjestelmä ei ota huomioon sääolosuhteita näyttäessään parhaan ajoreitin tai arvioidun saapumiajankohdan.

 

68. Mitä tietoja säätiedot tarjoaa?

Palvelu näyttää tämän hetken säätiedot sekä lämpötilaennusteen ajoreittisi varrella, määränpäässäsi tai valitsemissasi kohteissa. Riippuen, kuinka pieneksi tai suureksi olet zoomannut karttanäkymän, säätiedot näytetään ikoneina. Palvelun kautta voit katsoa sääennusteen viideksi vuorokaudeksi eteenpäin.

 

69. Mikä on pysäköintitietojen hyöty?

Palvelun kautta saat reaaliajassa tiedon vapaista parkkipaikoista teiden varrella tai pysäköintihalleissa. Samalla näet muita tärkeitä tietoja kuten aukioloajat, hinnat, maksutapavaihtoehdot sekä muut rajoitteet, jotka helpottavat sinua suunnittelemaan ajoreittiäsi. Teemme parhaamme tarjotaksemme sinulle reaaliaikaista tietoa. Valitettavasti joskus nämä tiedot voivat olla puutteellisia meistä johtumattomista syistä.

 

70. Kuinka usein pysäköintitiedot päivittyvät?

Tiedot päivittyvät kahden minuutin välein. 

 

71. Kuinka käynnistä navigoinnin vapaaseen parkkipaikkaan?

Voit valita pysäköintialueen matkasi määränpääksi. Pysäköintiedot ovat saatavilla ainoastaan pysäköinnistä vastaavilta yhtiöiltä, jotka jakavat tiedon eteenpäin eri toimijoille, kuten meille.

 

72. Mitä tietoja polttoaineen hinta -palvelu tarjoaa?

Palvelu näyttää reaaliajassa huoltoasemien polttoaineen hinnat. Tämän avulla voit valita sinua lähimmän ja sopivimman huoltoaseman. Polttoaineen hintatiedot on saatavilla ainoastaan huoltoasemilta, jotka jakavat tiedon eteenpäin eri toimijoille, kuten meille.

 

73. Kuinka usein polttoaineen hintojen tiedot päivittyvät?

Tiedot päivittyvät kahden minuutin välein. 

 

74. Näkeekö palvelusta mitä polttoainetyyppejä huoltoasemalta on saatavilla?

Palvelu näyttää, mitä polttoainetyyppejä huoltoasemalta saa. Voit määritellä asetuksista autosi polttoainetyypin, jotta kartta näyttää sinulle vain relevantteja huoltoasemia sekä niiden polttoainehintoja.

 

75. Kuinka käynnistä navigoinnin lähimmälle huoltoasemalle?

Voit käynnistää navigoinnin lähimmälle huoltoasemalle painamalla huoltoaseman ikonia karttanäkymässä.

 

76. Mikä on POI/Kiinnostavat kohteet -haku?

POI-haku auttaa sinua löytämään erilaisia palveluita ja liikkeitä matkasi varrella. Voit etsiä kohteita kategorioittain tai nimellä ja aktivoida haluamasi kohteen reittisi määränpääksi.

 

77. Mitä tietoja POI-haku tarjoaa?

Palvelun kautta voit katsoa eri liikkeiden aukioloaikoja, yhteystietoja sekä lyhyen kuvauksen liikkestä, jos tieto on saatavilla. Voit myös tallentaa liikkeen osoitteen karttasi tietoihin valmiiksi seuraavaa vierailua varten.

Liikennetiedot (ei saatavilla D ja CH)

 

 

78. Mitä lisäpalveluita on saatavilla?

Yksi saatavilla oleva lisäpalvelu on Liikennetiedot-hälytykset. Tämä palvelu vaatii erillisen tilauksen, eikä ole sisälly automaattisesti autoosi ensimmäiseksi kolmeksi vuodeksi. Palvelut, jotka kuuluvat autoosi ensimmäiseksi kolmeksi vuodeksi ovat reaaliaikainen liikenne, huoltoasemien polttoainehinnat, pysäköintiedot ja kiinnostavien kohteiden haku sekä säätiedot.

 

79. Mikä on Liikennetiedot-hälytykset hyöty?

Lisäpalvelu ilmoittaa paikallisen lainsäädännön mukaisista valvontakameroista sekä nopeusrajoituksista maissa, joissa palvelu on saatavilla. 

 

80. Onko Liikennetiedot-hälytykset saatavilla kaikissa euroopan maissa?

Palvelu on saatavilla lähes kaikissa euroopan maissa. Paikallisista lainsäännöksistä johtuen palvelu ei ole saatavilla esimerkiksi Saksassa tai Sveitsissä. Tästä johtuen, emme ota vastuuta palvelun saatavuudesta maissa, joissa se ei ole lainsäännöksestä johtuen mahdollista.

 

81. Kuinka voin ostaa Liikennetiedot-hälytykset?

Voit ostaa palvelun OpelConnect –kaupasta osoitteessa www.connect.opel.fi. Palvelun voi ostaa yhdeksi tai kolmeksi vuodeksi kerrallaan.

 

82. Mitä tietoja Liikennetiedot-hälytykset tarjoaa?

Navigointijärjestelmäsi antaa visuaalisen tai äänihälytyksen, kun nopeusrajoitus muuttuu tai nopeudenvalvontakamera lähestyy. Palvelun saatavuus on riippuvainen maasta, josta palvelu on ostettu. Palvelua ei ole saatavilla kaikissa maissa niiden lainsäännöksestä johtuen.

 

83. Huomasin reitilläni vaara-alueen tai nopeuskameran, josta navigointijärjestelmäni ei hälyttänyt. Kuinka voin raportoida tästä?

Voit raportoida kohdasta painamalla autosi ratissa olevaa ääniohjaus -painiketta.