Contents inside this Tab Collection are only authorable inside of this page.

The 'Tab' component contains necessary configuration for each tab on this page, you must add this component first for a tab that you want available to a Tabbed Navigation component.

Tab Settings

Field Value
General
Active Tab True
Anchor ID rengaskoodit
Title Rengaskoodit
Pretext
Icon to Display

Rengaskoodit

Olet varmasti nähnyt niitä ennenkin; renkaiden sivulla olevia numeroita ja kirjaimia. Harvat kuitenkaan tietävät, mitä ne tarkoittavat. Itse asiassa ne paljastavat paljon tärkeitä tietoja renkaan iästä tai suurimmasta sallitusta nopeudesta. Tavanomainen koodi on esimerkiksi 205/55 R 16 91 V.

Tab Settings

Field Value
General
Active Tab False
Anchor ID urasyvyys
Title Urasyvyys
Pretext
Icon to Display

Urasyvyys

Jarrutettaessa märällä pinnalla yksilisämillimetri renkaan kulutuspinnassa lyhentää jarrutusmatkaa useillametreillä. Urasyvyyden mittauksen voi tehdä kätevästi käyttämällä 1 euronkolikkoa. Jos kolikon kiiltävä ulko-osa on samalla tasolla kuin ura, urasyvyyson n. 3,5 mm. Vaikkakin laki edellyttää kesärenkaissa vain 1.6 mm urasyvyyttä,ne suositellaan vaihdettaviksi kun urasyvyys on noin 3 mm.

 

Taulukosta näet miksi:

  • Urasyvyyden vaikutus – kesärenkaat
  • Jarrutus 100 km/h:stä 60 km:iin

Tab Settings

Field Value
General
Active Tab False
Anchor ID rengaspaine-ilmanpaine
Title Rengaspaine/ilmanpaine
Pretext
Icon to Display

Rengaspaine/ilmanpaine

Varmista, että autosi renkaissa on oikea paine. Tarkista rengaspaine säännöllisesti. Oikea rengaspaine on tärkeä sulavan matkanteon, vähäisen kulumisen ja optimaalisen polttoaineen kulutuksen kannalta. Oikea rengaspaine on tärkeä sulavan matkanteon, vähäisen kulumisen ja optimaalisen polttoaineen kulutuksen kannalta. Auton valmistajan suosittelemat rengaspaineet ovat merkittyinä joko polttoainesäiliön kannessa tai ovenkarmissa olevassa tarrassa.
Rengaspaineen vaikutus: Rengaspaineen vaikutus:
liian alhainen oikea
0,2 baaria korkeampi liian korkea
Ajomatka  - -  ++  -  - - 
Vakaus suurilla nopeuksilla
 - -  +  ++  ++
Kantavuus
 - -
 +
 ++  ++
Kestävyys
 - -
 +
 ++
 ++
Mukavuus
 ++
 +
 -  - -
Vesiliirto
 -  +
 ++
 +
Vesiliirto
 - -  +
 ++
 +
Ohjaus
 - -  ++  +  -

Ota huomioon myös seuraavat seikat:

 

  • Mittaa rengaspaineet renkaiden ollessa kylmät
  • Älä muuta koskaan lämpimien renkaiden rengaspaineita (rengaspaineen kohoaminen ajon aikana on normaalia).
  • Ilmapaineen täytyy olla sama samalla akselilla, mutta etu- ja taka-akseleilla voi olla eri paineet.
  • Suojaa venttiilit pölyltä ja lialta varmistamalla, että venttiilien korkit ovat kunnolla kiinni.
  • Korvaa puuttuvat venttiilin korkit välittömästi.

Tab Settings

Field Value
General
Active Tab False
Anchor ID viimeinen-kayttopaiva
Title Viimeinen käyttöpäivä
Pretext
Icon to Display

Viimeinen käyttöpäivä

 

Elintarvikkeet eivät ole ainoita tuotteita, joilla on viimeinen käyttöpäivä. Tarkista myös autosi renkaiden viimeinen käyttöpäivä. Renkaiden materiaaliin vaikuttaa päivittäisen ajamisen aiheuttaman rasituksen lisäksi myös luonnollinen vanheneminen. Oikein säilytettyä, käyttämätöntä rengasta voidaan pitää uutena enimmillään viisi vuotta, muttei sitä pidempään. Perussäännöt ovat seuraavat: kuuden vuoden iästä lähtien käytettyjä renkaita tulee tarkkailla huolellisemmin – ajomatkasta riippuen. Tien pää on kymmenen vuoden päässä: viimeistään tässä vaiheessa renkaat ovat turvallisuusriski, elleivät jo aiemmin. DOT-merkki osoittaa renkaan iän. Nelinumeroisen luvun kaksi ensimmäistä numeroa tarkoittavat viikkoa ja kaksi viimeistä numeroa tarkoittavat vuotta, jolloin rengas valmistettiin. Näin ollen rengas, jossa on merkintä 0603, on valmistettu helmikuussa 2003.


Tab Settings

Field Value
General
Active Tab False
Anchor ID kesa-talvirenkaiden-edut
Title Kesä-/talvirenkaiden edut
Pretext
Icon to Display

Kesä-/talvirenkaiden edut

Tämä on selvää ilman säätiedotuksiakin: kesät ovat aina lämpimämpiä ja talvet kylmempiä – ainakin omassa maailmankolkassamme. Miten kesä- ja talvirenkaat eroavat toisistaan? Vastaus: ero on materiaaliseoksessa. Talvirenkaiden kumiseos on pehmeämpi, jotta niiden pito on parempi alhaisilla lämpötiloilla. Korkeammilla lämpötiloilla – noin +7 °C:sta alkaen – tämä seos alkaa todennäköisesti kulua enemmän ja on aika vaihtaa kesärenkaat. Kesärenkaiden kovempi seos on ihanteellinen korkeammille lämpötiloille. Se takaa hyvän pidon pehmeämmällä asfaltilla ja pitää jarrutusmatkan lyhyenä.

 

Kesä- ja talvirenkaiden jarrutustehon vertailu

Kesärenkailla jarrutusmatka 90 km/h:stä 20 km/h:iin autolla, jossa on ABS-jarrut, on 4,8 metriä lyhyempi, eli yli Opel Astran pituuden verran lyhyempi.

Tab Settings

Field Value
General
Active Tab False
Anchor ID renkaiden-suojaaminen
Title Renkaiden suojaaminen
Pretext
Icon to Display

Renkaiden suojaaminen

Rengaspaineiden ja urasyvyyden säännöllisen tarkistamisen lisäksi kannattaa ottaa huomioon seuraavat seikat, jotta saat renkaista kaiken hyödyn:

 

  • Vältä kosketusta öljyn, polttoaineen, rasvojen ja kemikaalien kanssa. Ne voivat muuttaa kumin hauraaksi ja vettä läpäiseväksi.
  • Jos joudut ajamaan jalkakäytävälle, aja hitaasti ja loivassa kulmassa.
  • Kysy aina neuvoa asiantuntijalta, jos huomaat renkaassa vaurion.
  • Pidä suutinta vähintään 20 cm:n etäisyydellä, kun peset autoa painepesurilla.
  • Muista aina, että renkaiden vauriot ovat aina lopullisia, niitä ei voi korjata.

Tab Settings

Field Value
General
Active Tab False
Anchor ID renkaiden-sailyttaminen
Title Renkaiden säilyttäminen
Pretext
Icon to Display

Renkaiden säilyttäminen

Oman auton renkaista kannattaa pitää huolta. Kun poistat renkaat autosta, niitä ei kannata heittää kellariin ja jättää oman onnensa nojaan. Ota seuraavat seikat huomioon renkaiden vaihdossa ja säilytyksessä:

 

  • Merkitse aina irrottamasi renkaat liidulla (esimerkiksi EO edessä oikealla ja TV takana vasemmalla olleeseen renkaaseen).
  • Poista mahdollinen murske puhdistamalla renkaat huolellisesti.
  • Säilytä renkaita kuivassa, pimeässä ja viileässä paikassa.
  • Säilytä esimerkiksi vanteille asennettuja renkaita lappeellaan puisella lavalla tai ripusta ne ylös.

 

Vinkki: Tarjoa talvirenkaille ja -vanteille ylläpito rengashotellissa. Opel-huoltokumppani tarjoaa mielellään ammattitason säilytystilan ja muistuttaa seuraavasta renkaiden vaihdosta.


Tab Settings

Field Value
General
Active Tab False
Anchor ID ajomatka
Title Ajomatka
Pretext
Icon to Display

Ajomatka

Renkaisiin vaikuttavia tekijöitä on muitakin kuin oikea rengaspaine, riittävä urasyvyys ja asiantunteva säilytys. Renkaiden käyttöikää voi parantaa muutaman vinkin avulla. Tiesitkö esimerkiksi, että vetoakselin renkaat kuluvat nopeammin? Kun Opel-huoltokumppani vaihtaa renkaat, he vaihtavat aina edessä olleet renkaat taka-akselille ja päin vastoin. Tämä on ainoa keino varmistaa tasainen kuluminen. Lisäksi kaikkien säilytyksessä olleiden renkaiden tasapainotus tarkistetaan, jotta auton osien tarpeeton kuluminen voidaan välttää.

 


Tab Settings

Field Value
General
Active Tab False
Anchor ID asennus
Title Asennus
Pretext
Icon to Display

Asennus

Renkaiden asentaminen on asiantuntemusta vaativa työ. Valtuutetuilla Opel-korjaajilla on oikeat työkalut ja oikeat tekniset varusteet, joiden avulla voidaan taata oikea asennus ja erinomainen suorituskyky. Jos renkaat asennetaan väärin tai jos ne yritetään asentaa ruuvimeisselin avulla, vaarana on renkaiden vaurioituminen, pahimmassa tapauksessa voit loukata itsesi.

Tab Settings

Field Value
General
Active Tab False
Anchor ID puhdistaminen
Title Puhdistaminen
Pretext
Icon to Display

Puhdistaminen

Renkaat ovat aina likaiset, eikä niitä tarvitse puhdistaa, eihän? Väärin! Renkaat tarvitsevat puhdistusta, eivätkä vain ennen säilytykseen panemista. Paras tapa puhdistaa renkaat on käyttää puhdasta vettä ja hieman saippuaa tai pesuainetta. Tehokkaat puhdistusaineet, liuottimet tai öljyt vahingoittavat kumiseosta. Jos käytät painepesuria, pidä suurin vähintään 20 cm:n päässä renkaasta.

Tab Settings

Field Value
General
Active Tab False
Anchor ID vararengas
Title Vararengas
Pretext
Icon to Display

Vararengas

Monia kuljettajia odottaa ikävä yllätys, jos heiltä puhkeaa rengas. Vararenkaassa ei ole ilmaa, tai se ei sovi, koska siinä on eri määrä pultteja kuin uusissa kevytmetallivanteissasi. Tässä tapauksessa voimme antaa seuraavan vinkin: kun seuraavan kerran tarkistat öljyt, vilkaise myös vararengasta. Ovatko rengaspaineet kunnossa? Onko renkaiden määrä sama kuin muissa pyörissä? Täyttääkö rengas lakisääteiset urasyvyyden vaatimukset?

Tab Settings

Field Value
General
Active Tab False
Anchor ID uusien-renkaiden-hankkiminen
Title Uusien renkaiden hankkiminen
Pretext
Icon to Display

Uusien renkaiden hankkiminen

Vinkkiemme avulla voit pidentää renkaiden käyttöikää. Parhainkaan huolenpito ei kuitenkaan estä sitä, että lopulta rengas tulee tiensä päähän. Uusia renkaita hankittaessa on otettava huomioon muun muassa seuraavat seikat:

 

  • Käytä vain auton rekisteröintiasiakirjoihin merkittyjen mittojen ja teknisten tietojen mukaisia renkaita.
  • Renkaille, jollaisia ei ole merkitty auton rekisteröintiasiakirjoihin, vaaditaan katsastuskonttorin hyväksyntä.
  • Älä koskaan käytä ominaisuuksiltaan erilaisia ja eri valmistajien renkaita samanaikaisesti (se voi heikentää jarrutus- ja ajosuorituskykyä).
  • Hanki myös uusi vararengas, jos se on mahdollista.
  • Uusi vähintään kumpikin rengas samalta akselilta.
  • Vaihda myös venttiilit, kun hankit uudet renkaat.
  • Huomioi aina pyörimissuunta.

Tab Settings

Field Value
General
Active Tab False
Anchor ID uudet-renkaat
Title Uudet renkaat
Pretext
Icon to Display

Uudet renkaat

Vaikka käytettyjen renkaiden hinnat vaikuttavat houkuttelevilta, on aina parempi hankkia uudet renkaat. Uudet renkaat ovat hiljaisemmat ja ne pyörivät tasaisemmin ja takaavat parhaan mahdollisen turvallisuuden hyvän urasyvyyden ansiosta. Pinnoitetuissakin renkaissa voi olla sisäisiä vaurioita, joiden vuoksi rengas voi pahimmassa tapauksessa puhjeta.

 

Vinkki: Aivan kuin moottori, myös renkaat täytyy ajaa sisään. Aja ensimmäiset 200–300 kilometriä kohtuullisilla nopeuksilla, jotta uusien renkaiden pinta karhentuu.