AC/DC

LATAAMISEN PERUSTEET.

Vaihtovirta, Tasavirta, Vaihevirrat ja kW.

Sähköistymisen alkuaikoina standardi sähkönjakelussa oli Tasavirta (DC), jossa virta kulkee yhteen suuntaan. Nykyään euroopassa ollaan siirrytty Tasavirrasta Vaihtovirtaan (AC), jossa virran suunta vaihtuu jatkuvasti, noin 50 kertaa sekunissa, siirtäen sähkövirtaa tehokkaammin pitkillä etäisyyksillä.

 

Suurin osa kodinkoneista käyttää vaihtovirtaa. Mutta kaikki laitteet, joissa on sisäänrakennettu akku, kuten puhelimet ja tietokoneet, voidaan ladata vain tasavirralla. Sähköautot kuuluvat tähän kategoriaan. Siksi on tärkeää, että tiedät vaihtovirran ja tasavirran erot, kun suunnittelet sähköauton hankintaa.

MIKÄ ON VAIHEVIRTA?

Euroopassa sähkönjakelu tapahtuu kolmivaihejärjestelmän kautta. Yksinkertaistetusti selitettynä, on kolme linjaa, jotka kuljettavat sähkövirtaa.

 

Pienemmille sähkölaitteille, kuten useimmille kodinkoneille, riittää yksi vaihe. Siksi kaikki tavalliset kotitalouden pistorasiat ovat yksivaiheisia.

Isommat laitteet, kuten teollisuuslaitteet mutta myös kotitalouksien uunit, on kytketty kaikkiin kolmen sähköverkkoon, mikä mahdollistaa suuremman tehon (korkea jännite).

 

Joissakin maissa (kuten Ranskassa), kotitaloudet on kytketty vain yksivaihevirtaan. Useimmissa maissa (kuten Suomessa) kotitaloudet on kytketty kolmivaihevirtaan. Tällöin on suositeltavaa käyttää kolmivaihelataukseen suunniteltua latauslaitetta (seinälatauslaite tai auton sisäinen OBC-laite), jotka mahdollistavat nopeamman latausnopeuden.

VAIHTOVIRRAN MUUNTAMINEN TASAVIRRAKSI.

Lataaksesi sähköautosi akkua, virta on muutettava tasavirraksi (DC), jossa virta kulkee vain yhteen suuntaan. Muutoin virta siirtyy akkuun ja siitä ulos, eikä sitä voida varastoida.

 

Tämä muuntaminen voidaan tehdä ajoneuvon sisäisellä OBC-latauslaitteella tai ulkoisella tasavirtalatauslaitteella, jolla on paljon tehokkaampi latauskapasiteetti (jopa 100kW tai 80% täyslatauksesta 30 minuutissa).

 

Opel-sähköautojen sisäänrakennetun OBC-latauslaiteen teho vaihtee joko yksivaiheisesta 3,7kW:sta aina kolmivaiheiseen 11kW:iin. Huomioithan, että latausteho ja -nopeus määräytyvät latausketjun heikoimmasta linkistä (kotitalouden pistorasia, kaapeli tai WallBox -seinälatauslaite). Maksimaalisen lataustehon saavuttamiseksi, suosittelemme sen kytkemistä yhtä tehokkaaseen latauslaitteeseen. Siksi tehokkain ja paras tapa ladata kotona on aina Wallbox -seinälatauslaite. Lue lisää Wallbox -seinälatauslaitteista täältä. 

MIKÄ ON KW JA KWH?

Watt ja kilowatti (kW) ovat tehoyksiköitä. Toisin sanoen kuljetetun, kulutetun tai tuotetun energian määrä sekunnissa. Siksi sähkölaitteiden teho ilmoitetaan watteina tai kilowatteina (1,000 wattia = 1 kW). Aiemmin automoottorien tehoa mitattiin hevosvoimana, mutta nykyään teho ilmaistaan ​​myös kilowatteina.

 

  • Lamppu: 10 wattia
  • Hiustenkuivaaja: 1 500 wattia = 1,5 kW
  • Corsa-e:n moottori: 100 kW

 

Sähköauton kontekstissa (kWh) on yksikkö varastoidun tai kulutetun energian määrästä. Se vastaa polttoaineen litraa polttomoottorilla varustetussa autossa, joten esim. ”säiliön” tilavuus - tarkoittaa akkua - ilmoitetaan kWh.

 

Kilowattituntia käytetään siis laskutusyksikkönä myös sähkölaitosten kuluttajille toimittamalle energialle.

 

Tunnin ajan toimiva sähkölämmitin, joka kuluttaa 1 000 wattia (1 kW), kuluttaa yhden kilowattitunnin energiaa. Sama määrä energiaa (1 kWh) käytetään, jos 100 wattia kuluttava televisio toimii jatkuvasti 10 tuntia."

MITEN SÄHKÖAUTON LATAAMINEN TOIMII?

Kun sähköautoa ladataan tavallisesta kotitalouden vaihtovirtapistorasiasta (AC), vaihtovirta muunnetaan tasavirraksi (DC) auton sisällä. Mutta tämä on hyvin hidasta. Latausta voi nopeuttaa asentamalla vaihtovirta Wallbox -seinälatauslaitteen. Se on tavallista pistorasiaa nopeampi, koska siinä on suurempi energiansiirtonopeus (kW/h). Julkisissa latauspisteissä on usein vielä nopeampia AC-latureita. Nopein vaihtoehto on kuitenkin tasavirtalaturi. Tämä johtuu siitä, että verkosta saatava vaihtovirta on jo muunnettu tasavirraksi, joka voidaan syöttää suoraan akkuun. Tasavirtalatureita ei ole vielä saatavilla yksityiskäyttöön, mutta ne ovat todella kätevä ja helppo tapa täydentää akun varausta matkan varrella.

LATAUSRATKAISUJA SINUN TARPEILLESI.

Kun huomioi perusasiat sähköstä, on paljon helpompaa selvittää paras latausratkaisu sähköautolle – riippumatta siitä lataatko autoasi kotona, tien päällä tai pidemmillä reissuissa.
Latausratkaisut