Sähköautotyypit

SÄHKÖAUTOT.

Sähköautoja on monenlaisia – pääasiassa mekaanisesti toimivista enemmän sähköllä toimiviin:

 

Kevythybridi (mHEV).

Kevythybrideissä voimanlähteenä on polttomoottori, ja lisätehoa antaa pieni sähkömoottori (< 20 kW), esimerkiksi 48 voltin sähköjärjestelmä. Se tukee polttomoottoria, jotta polttoaineen kulutus vähenee ja vääntö paranee alhaisilla kierroksilla. Kevythybrideissä ei ole yksinomaista sähköistä voimansiirtojärjestelmää.

 

Täys- / vahva hybridi (sHEV).

Auto, jossa on polttomoottori ja akkukäyttöinen moottori. Sen voimanlähteenä on polttomoottori, mutta alhaisilla nopeuksilla (enintään 50 km/h) ja lyhyillä matkoilla (noin 3 km) on mahdollista käyttää käyttövoimana pelkästään sähköä. Polttomoottori tuottaa sähkömoottorin tarvitseman sähkön.

Pistokehybridi (PHEV).

Samankaltainen kuin täyshybridi, mutta pistokehybridillä voi ajaa suuremmilla nopeuksilla (jopa 130 km/h) ja pitempiä matkoja (noin 40 km) pelkällä sähköllä. Polttomoottori lataa akkua, jos virtaa ei ole tarpeeksi. Akku voidaan ladata ulkoisesta virtalähteestä.

Pidennetyn toimintasäteen sähköauto (E-REV).

Akkusähköauto, jossa on pieni avustava polttomoottori, jonka ainoa tarkoitus on ladata akkua. Toisin kuin pistokehybridissä, toimintasäteen pidentäjä ei pysty liikuttamaan autoa mekaanisesti.

Täyssähköauto (BEV).

Toimii yksinomaan sähkömoottorilla, joka saa käyttövoiman akusta. Fossiilisia polttoaineita ei siis tarvita lainkaan. Akku ladataan ulkoisista virtalähteistä. Paikallisesti täysin päästötön.

Polttokennoauto (FCEV).

Myös polttokennoautossa liikevoimaa tuottaa vain sähkömoottori, mutta toisin kuin täyssähköautossa, sähkö tuotetaan vetypolttokennoissa akkujen sijaan. Vetypolttokennot tuottavat sähköä yhdistämällä vetyä happeen. Täyssähköauton tapaan polttokennoauto on paikallisesti täysin päästötön.

Opel valmistaa nyt kahta akkusähköautoa (Corsa-e ja Ampera-e) ja yhtä pistokehybridiä (Grandland X Hybrid4). Tutustutaan tarkemmin näihin autoihin:

Täyssähköautoissa on:

 

  • Sähkömoottori ja akku 
  • Akku ladataan kaapelilla latausasemasta (yksityisestä/julkisesta)
  • Ajon aikana akkua ladataan myös talteen otetulla energialla: jarrutusenergia muunnetaan takaisin sähköksi, aina kun nostat jalkasi kaasulta tai painat jarrua
  • Keskimääräiseen toimintasäteeseen vaikuttavat huomattavasti auton malli, ajotapa, ympäristön olosuhteet ja akun kapasiteetti. Joillain malleilla voidaan ajaa yli 300 km testisyklin perusteella. Corsa-e:n toimintasäde on 337 km (WLTP)1 ja Ampera-e:n toimintasäde on 423 km (WLTP)1
  • Paikallinen päästötön ajo
 
Pistokehybrideissä on:
 
  • sähkömoottori ja akku sekä polttomoottori, esimerkiksi 1.6T 200 hv:n2 moottori Grandland X Hybrid4:ssä
  • akku ladataan kaapelilla latausasemalla (yksityisellä/julkisella) tai sisäisen polttomoottori kautta
  • ajon aikana akkua ladataan myös talteen otetulla energialla: jarrutusenergia muunnetaan takaisin sähköksi, aina kun nostat jalkasi kaasulta tai painat jarrua
  • keskimääräiseen toimintasäteeseen täyssähkötilassa vaikuttavat huomattavasti auton malli, ajotapa, ympäristön olosuhteet ja akun kapasiteetti. Joillain malleilla voidaan ajaa yli 40 km testisyklin perusteella. Grandland X Hybrid4:n   toimintasäde    on jopa 59 km (WLTP)1
  • paikallinen päästötön ajo täyssähkötilassa. Hybriditilassa Grandland X Hybrid4:n CO2-päästöt ovat 32 g/km (WLTP)2
 

Voit tutustua Grandland X Hybrid4 -pistokehybridiin täällä.