Skip To Content
BEV, PHEV, or E-REV?

Corsa-e: Energiankulutus 16,5-17,0 kWh/100 km, CO2-päästö 0 g/km.

Mokka-e: Energiankulutus 17,4-17,8 kWh/100 km, CO2-päästö 0 g/km.

Grandland Hybrid:  Energiankulutus 15,3-16,1 kWh/100 km, CO2-päästö 30-31 g/km.

Sähköajoneuvon perhe

Sähköajoneuvoja on monenlaisia - joissakin on polttomoottori, jotkut puhtaasti sähkökäyttöisiä. Esittelemme ne sinulle.

Kevythybridi (mHEV)

Kevythybridiajoneuvon voimanlähteenä on polttomoottori, joka syöttää energiaa sähkömoottorille. Jälkimmäinen voi varastoida energiaa ja käyttää sitä sopivissa tilanteissa. Näin voidaan säästää jopa yksi litra 100 kilometrillä. Jokaisessa kevyt hybridiautossa on litiumioniakku, joka varastoi energiaa. Energia saadaan nykyisistä start/stop-järjestelmistä tai myös jarrutehon palautuksesta. Muuten, mHEV on lyhenne sanoista Mild Hybrid Electric Vehicle.

Täyshybridi (HEV).

Täyshybridissä on polttomoottori ja akkukäyttöinen moottori. Pienillä nopeuksilla, enintään 50 km/h, ja lyhyillä, enintään noin 3 km:n matkoilla on mahdollista ajaa puhtaasti sähköllä. Sähkömoottorin käyttämiseen tarvittava sähkö tuotetaan polttomoottorilla. HEV tarkoittaa siis vahvaa hybridisähköajoneuvoa.

Pistokehybridi (PHEV).

Kyseessä on täyshybridin kaltainen ajoneuvo, sillä erona on se, että pistokehybridiajoneuvolla voi ajaa suurempia nopeuksia (jopa 130 km/h) ja pidempiä matkoja (n. 40 km) pelkällä sähköllä. Polttomoottori lataa akkua, jos virta ei riitä. Akku voidaan ladata ulkoisen virtalähteen kautta. Muuten PHEV tarkoittaa Plug-In Hybrid Electric Vehicle (pistokehybridisähköajoneuvo).

Sähköajoneuvo, jossa on toimintasäteen pidentäjä (E-REV).

Akkukäyttöisiä ajoneuvoja, joissa on lisäksi pieni polttomoottori ja generaattori. Polttomoottori käynnistyy vain tuottamaan lisäsähköä akkua varten. Toisin kuin hybridiveto, se ei kuitenkaan suoraan aja ajoneuvoa. E-REV on lyhenne sanoista Electrical Vehicle with Range Extender.

Akkusähköajoneuvo (BEV).

Täyssähköinen ajoneuvo saa käyttövoimansa yksinomaan akkukäyttöisestä sähkömoottorista, joka ladataan sähköverkon kautta, eli se ei tarvitse fossiilisia polttoaineita. Tämä tarkoittaa, että ajoneuvo on 100-prosenttisesti päästötön. BEV on lyhenne sanoista Battery Electric Vehicle (akkusähköajoneuvo).

Polttokennosähköauto (FCEV).

Polttokennoauto toimii yksinomaan sähkömoottorilla. Toisin kuin täyssähköautossa, sähköä ei tuoteta akuilla vaan vetypolttokennoilla. Vetypolttokennot tuottavat sähköä yhdistämällä vetyä ja happea. Polttokennolla varustettu auto on myös 100-prosenttisesti päästötön. FCEV on lyhenne sanoista Fuel Cell Electric Vehicle.

Opelilla on tällä hetkellä kuusi akkukäyttöistä täyssähköautoa ja kaksi pistokehybridiauto. Nämä mallit esitellään tässä:

Akkukäyttöiset täyssähköautot:
  • Sähkömoottori ja akku
  • Akku ladataan kaapelilla (yksityisellä tai julkisella) latausasemalla.
  • Akku ladataan myös käytön aikana. Esimerkiksi energian talteenoton avulla: jarrutusenergia muutetaan takaisin sähköksi, kun otat jalan pois kaasulta tai painat jarrua.
  • Keskimääräinen toimintasäde riippuu voimakkaasti mallista, ajokäyttäytymisestä, ympäristöolosuhteista ja akun kapasiteetista. Joillakin malleilla voi ajaa jopa yli 300 km (tietyn testisyklin perusteella).
  • Päästötön ajo
 
Pistokehybridiautot
  • Sähkömoottori ja akku - sekä polttomoottori, esim. 1.6 Direct Injection Turbo, 147 kW (200 hv) Grandland Hybridissä.
  • Akku, joka ladataan kaapelilla latausasemalla (yksityisellä/julkisella) tai polttomoottorin kautta.
  • Akku ladataan myös käytön aikana energian talteenoton avulla: Jarrutusenergia muunnetaan takaisin sähköksi, kun otat jalan pois kaasulta tai painat jarrua.
  • Keskimääräinen toimintasäde täyssähköisessä tilassa riippuu suuresti mallista, ajokäyttäytymisestä, ympäristöolosuhteista ja akun kapasiteetista. Joillakin malleilla voi ajaa jopa yli 40 km (tietyn testisyklin perusteella).
  • Päästötön ajo täyssähkökäytössä.
 

Et löytänyt vielä oikeaa tietoa?

E- ja hybridimallit
Lue lisää
Lataaminen ja toimintasäde
Lue lisää
Rahoitus & tuet
Lue lisää