Tilava ja urheilullinen Opel Insignia Sports Tourer nyt ensiesittelyssä

31.8.2017

Opel Insignia Sports Tourer

Alkukesästä jälleenmyyjäliikkeisiin saapunut Opel Insignia Grand Sport on saanut seuraa Sports Tourer -mallista. Sen tavaratila on kasvanut edeltäjään nähden 130 litraa ja takaluukku avautuu ja sulkeutuu jalan liikkeellä. Sisarmallinsa tapaan uutuus on saatavana lukuisilla kuljettajaa avustavilla järjestelmillä, uusimman sukupolven Opel IntelliLux LED® Matrix -ajovaloilla sekä Opelin ainutlaatuisella Opel OnStar -palveluavustajalla. Opel Insignia Sports Tourerin hinnat alkavat 30 144 eurosta.

 

Täysin uuden Opel Insignia Sports Tourerin urheilullinen ulkonäkö kätkee sisälleen tinkimättömät tilat ja esimerkillistä turvallisuutta. Toisen sukupolven Insignia tekee vaikutuksen tyylitellyillä linjoillaan, 1 665 litraan kasvaneella tavaratilallaan – yli 130 litraa edeltäjäänsä suurempi – sekä teknologisilla ratkaisuillaan, alkaen Opel IntelliLux LED® Matrix -ajovaloista ja huippumoderneista kuljettajan avustinjärjestelmistä tuulilasin heijastusnäyttöön. Lisäksi Insigniassa on Opelille tyypillisesti ensiluokkainen liitettävyys älypuhelimen integroinnilla ja Opel OnStar -toiminnon eli henkilökohtaisen avustajan, jonka avulla Insignian matkustajat voivat varata hotellihuoneita[1] ja hakea pysäköintipaikkaa [2]OnStar-neuvojan avulla. Uusi lippulaiva on myös ensimmäinen Opel, joka on saatavana kahdeksanportaisella automaattivaihteistolla, 360° kameralla ja älykkäällä nelivedon voimanjaolla.

 

Uusi Opel Insignia Sports Tourer on jopa 200 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi riippuen moottorista ja varustelusta. Tämän mahdollisti pääasiassa kevyiden materiaalien käyttö ja tehokas tilankäyttö.

 

Uutta teknologiaa

Uudessa Insignia Sports Tourerissa on samat uusimmat teknologiat, jotka on jo aikaisemmin esitelty Insignia Grand Sportissa. Näkyvin on seuraavan sukupolven mukautuva Opel IntelliLux LED® Matrix -ajovalojärjestelmä, joka on entistäkin nopeampi ja tarkempi. Automaattisella ohjauksen korjauksella varustetun kaista-avustimen kaltaiset varusteet parantavat turvallisuutta edelleen. Lisäksi uusi Insignia on ensimmäinen aktiivisella konepellillä varustettu Opel. Törmäyksen tapahtuessa konepelti nousee millisekunneissa takareunastaan, kasvattaen etäisyyttä moottoriin ja parantaen jalankulkijan suojaa.

 

Sisäpuolella ajomukavuudesta huolehtivat valinnaiset AGR-sertifioidut (Aktion Gesunder Rücken e. V.), ergonomiset premium-istuimet hieronnalla, tuuletuksella ja muistitoiminnolla. Takaistuimen reunapaikoilla on lisäksi lämmitys – kuten myös tuulilasissa. Suuri panoraamakattoluukku antaa esteettömän näköalan taivaalle.

 

Kokonaisuutena uusi Insignia Sports Tourer tekee vaikutuksen ketteryydellään, tiloillaan ja huipputeknologioillaan. Hinnat alkavat 30 144 eurosta. Uusi Insignia on todellinen haastaja erityisesti mitoiltaan jopa monille premium-segmentin malleille.

 

Tunteita herättävä katseenvangitsija

Uusi Insignia Grand Sport lainaa monia vaikutteita atleettisesta Monza-konseptimallista. Uuden sukupolven Insignia Sports Tourer vie sen vieläkin pitemmälle. Vaikka auton pituus on kasvanut hiukan 4 986 millimetriin, tulokas näyttää paljon hoikemmalta ja ketterämmältä. Peräti 11 millimetrillä kasvanut raideväli, erottuva etusäleikkö ja Monza-konseptimallin inspiroimat ajovalot korostavat tätä vaikutelmaa. Akseliväli on kasvanut 92 millimetrillä 2 829 millimetriin, sekä etuylitys, jota on lyhennetty 30 millimetriä. Kromattu ikkunan alareunan lista yhdistää LED-takavalaisimet ja korostaa vain 1 483 millimetriä korkean Insignia Sports Tourerin hoikkaa muotoilua. Hopeanväriset kattokaiteet (vakiona kaikissa varustetasoissa) auttavat venyttämään autoa, saaden sen näyttämään matalammalta ja korostavat korkealaatuista muotoilua.

 

Insignia Sports Tourerin sukulaisuus Monza-konseptimalliin näkyy erityisen selvästi takana: Muoto on paljon aikaisempaa kevyemmän näköinen ja selkeiden linjojen rajaama. Kapeiden, hiukan ulkonevien, kaksoissiiven muotoisten LED-takavalaisimien tukemana ne antavat Opelin lippulaivan takaosaan vahvan ilmeen.

 

Helppo kuormattavuus

Uuden sukupolven Sports Tourer näyttää elegantimmalta ja urheilullisemmalta, se on myös käytännöllisempi. Puskurin ja tavaratilan väliä on lyhennetty uudelleen suunnitellulla takaluukulla, mikä helpottaa kuormaamista. Lisäksi tilaa pyöräkoteloiden välissä on levennetty, mikä helpottaa kookkaiden tavaroiden kuten koiran häkin kiinnittämistä. Myös tavaratilan pituus on kasvanut 97 millimetrillä 2 005 millimetriin takaistuimien selkänojien ollessa alas taitettuna. Uuden Insignia Sports Tourerin tavaratilan suurin tilavuus on siten 1 665 litraa, yli 130 litraa edeltäjää enemmän.

 

Kuormaamisen helpottamiseksi mahdollisimman paljon takaluukku avautuu jalkaa heilauttamalla, autoon koskematta. Avaimettoman kauko-ohjauksen yhteydessä pieni jalan heilautus takapuskurin alla riittää avaamaan takaluukun (auton siluetti heijastetaan maahan oikean alueen osoittamiseksi). Toinen jalan heilautus sulkee takaluukun. Älykäs järjestelmä pysäyttää liikkeen heti havaitessaan esteen. Lisäksi luukun avautumiskorkeus on säädettävissä, esimerkiksi tallissa huonekorkeuden mukaan. Takaluukku voidaan lisäksi avata kuljettajan puolella olevalla kytkimellä sekä tavaratilan tai kauko-ohjaimen painikkeilla.

 

Tavaratilan kasvattamiseksi uusi Insignia Sports Tourer on saatavana valinnaisella 40/20/40-jaetulla, taitettavalla takaistuimella, joka mahdollistaa tavaratilan jakamisen vieläkin joustavammin. Takaistuimen selkänoja on taitettavissa painamalla tavaratilan sivussa olevaa painiketta. Lisävarusteena saatavalla FlexOrganizer-paketilla tilanjakoverkkoineen ja erilaisine kiinnitystarvikkeineen voidaan kaikki tavarat järjestää ja kiinnittää paikoilleen turvallisesti ja siististi.

 

Myös polttoaineen täyttöaukon korkissa on pieni eroavaisuus edeltäjään: se puuttuu uudesta Insignia-sukupolvesta. Opelin insinöörit eivät suinkaan unohtaneet sitä, vaan päättivät luopua perinteisestä kierrettävästä mallista. Tankkaus on nyt helpompaa, nopeampaa ja ennen kaikkea puhtaampaa.

 

Mukavuutta niin kuljettajalle kuin matkustajille

Yksityiskohtien huomioiminen näkyy myös sisätiloissa. Pääntila on kasvanut 31 millimetriä, hartiatila 25 millimetriä ja lantiotila 27 millimetriä. Lisää luksusta tarjoaa valinnaisvarusteena saatava 1 400 x 860 millimetrin suuruinen panoraamakattoluukku, joka ulottuu takaistuimen matkustajien takapuolelle. Ensimmäistä kertaa myös Insignian takaistuimen reunimmaisilla paikoilla on lämmitys.

 

Ohjaamo on sovitettu ohjauspyörän takana istuvan henkilön tarpeiden mukaan. Uuden Insignia Sports Tourerin kuljettaja istuu aikaisempaa alempana ja häntä ympäröivät kojelauta sekä keskikonsoli kuten komentokeskuksessa. Kuljettajaa kohti käännetyn IntelliLink-järjestelmän kehyksetön kosketusnäyttö antaa korkealaatuisen vaikutelman. Kosketusnäytön lisäksi toimintoja voidaan ohjata kolmeen riviin sijoitetuilla painikkeilla. Ylin rivi on varattu infotainment-järjestelmälle, keskimmäinen rivi lämmitys-, tuuletus- ja ilmastointijärjestelmälle, ja alin rivi kuljettajan apujärjestelmille.

 

Viihteen laatu ja liitettävyys on varmistettu uusimmilla Apple CarPlay- ja Android Auto-yhteensopivilla IntelliLink-järjestelmillä. Älypuhelimen ollessa saumattomasti integroitu auton infotainment-järjestelmään se voidaan myös ladata langattomasti. Luonnollisesti mukana on uraauurtava liitettävyys- ja palveluavustin Opel OnStar, joka tarjoaa palveluita automaattisesta onnettomuusvasteesta apuun varastetun auton takaisinsaamiseksi. Insignian myötä esitellään uusi henkilökohtainen palveluavustaja, jonka avulla matkustajat voivat esimerkiksi pyytää OnStaria valitsemaan hotellin ja tekemään huonevarauksen, tai etsimään vapaan pysäköintipaikan.

 

AGR-sertifioidut ergonomiset etuistuimet tarjoavat ainutlaatuisen yhdistelmän sivutukien säätömahdollisuuksia, hieronta-, muisti- ja tuuletustoimintoja, kun tuulilasin lämmitys puolestaan varmistaa hyvän näkyvyyden nopeasti kylminäkin talvipäivinä.

 

Huipputeknologiaa: IntelliLux LED®, 360 asteen kamera, aktiivinen kaista-avustin

Yksi merkittävistä uutuuksista on (jo) toinen sukupolvi Opelin innovatiivisista ja palkituista mukautuvista IntelliLux LED Matrix -ajovaloista. Opel LED® Matrix -valoissa on nyt yhteensä 32 LED-yksikköä integroituna hyvin mataliin ajovalaisimiin. LED-segmenttien suurempi määrä mahdollistaa erilaisten valokuvioiden sovittamisen liikennetilanteeseen entistäkin tarkemmin sekä nopeamman ja saumattoman siirtymisen eri valokuvioiden välillä. Näkyvyyden parantamiseksi edelleen ajettaessa kaukovaloilla kaarteeseen Opelin insinöörit lisäsivät innovatiivisen kaarrevalotoiminnon uuden Insignian IntelliLux LED® Matrix -ajovaloihin. Lähivalomoduuliin sijoitettu LED-pistevalo antaa lisävaloa täydellä kaukovalolla, kasvattaen valaisumatkaa jopa 400 metriin.

 

Kuljettajan apujärjestelmiin sisältyvät lisäksi:

  • Heijastusnäyttö: Tietoja nopeudesta, liikennemerkeistä, nopeudenrajoittimen ja mukautuvan vakionopeussäätimen asetusnopeudesta tai navigoinnin opasteista heijastetaan tuulilasiin, suoraan kuljettajan näkökenttään, varmistaen katseen pysymisen tiessä.
  • 360° kamera, joka koostuu neljästä erillisestä kamerasta auton kullakin puolella. Se mahdollistaa 360° lintuperspektiivinäkymän ja helpottaa siten pysäköintiä.
  • Mukautuva vakionopeussäädin (ACC), joka mittaa etäisyyden edellä olevaan ajoneuvoon ja mukauttaa nopeuden sen mukaan. Auto käynnistää automaattisen hätäjarrutuksen, jos etäisyys pienenee liian nopeasti.
  • Kaistanpitoavustin automaattisella ohjauskorjauksella ja kaistavahdilla (LDW). Kääntää kevyesti ohjausta (ja LDW varoittaa tarvittaessa) havaitessaan tahattoman ajautumisen pois kaistalta.
  • Takana risteävän liikenteen varoitus. Järjestelmä havaitsee takapuskurin tunnistimilla jopa 20 metrin päässä 90° kulmassa sivuilta lähestyvät kohteet, mikä on hyvin hyödyllinen toiminto peruutettaessa pois pysäköintiruudusta näkyvyyden ollessa rajoitettu.

 

Neliveto älykkäällä voimanjaolla sekä laaja moottori- ja vaihteistovalikoima

Bensiinimoottorien mallisto alkaa uudesta, erittäin taloudellisesta 1,5 litran turbomoottorista, tehoiltaan 140 hv ja 165 hv (NEDC-polttoaineenkulutus: yhdistetty 5,8-6,2 l/100 km; 132-141 g/km CO2). Uuden Insignia-malliston tehokkain bensiinimoottori on myös huomionarvoinen: 2,0 litran suorasuihkutusturbon teho on 260 hv ja suurin vääntömomentti 400 Nm (NEDC-polttoaineenkulutus: yhdistetty 8,7 l/100 km; 199 g/km CO2). 2.0 litran nelisylinterisen moottorin yhteydessä on täysin uusi, pehmeästi vaihtava kahdeksanportainen automaattivaihteisto, sekä erittäin hienostunut nelivetojärjestelmä älykkäällä voimanjaolla – ainutlaatuinen ominaisuus keskikokoluokassa. Huipputeknisen nelivetojärjestelmän perinteinen taka-akselin tasauspyörästö on korvattu kahdella monilevykytkimellä, joiden avulla voidaan kiihdyttää pyöriä yksitellen sekunnin murto-osassa ajotilanteen mukaan.

 

Uusi Insignia Sports Tourer on aluksi saatavana myös optimoidulla 2.0 litran dieselillä, jonka teho on 170 hv (NEDC-polttoaineenkulutus yhdistetty 5,3-6,3 l/100 km; 139-150 g/km CO2).