Opel näyttää tietä: Kesäkuusta 2016 alkaen tällä sivulla näkyvät polttoaineenkulutusarvot on määritelty WLTP-ajosyklin (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure eli kansainvälinen yhtenäistetty kevyiden hyötyajoneuvojen testimenettely) perusteella. Tällä hetkellä lakisääteisesti pakolliseen NEDC (New European Driving Cycle eli uusi eurooppalainen ajosykli) -sykliin verrattuna WLTP-ajosykli on lähempänä tämän päivän todellista ajokäyttäytymistä. Teemme asiakkaille helpommaksi arvioida autonsa päivittäistä kulutusta. Ensimmäinen auto, jonka olemme mitanneet, on Astra. Lisää malleja seuraa myöhemmin tänä vuonna.

Previous
  • KATSO LISÄÄ WLTP-AJOSYKLISTÄ:

Next

* Asetuksien R (EY) N:o 715/2007 ja R (EY) N:o 692/2008 mukaisesti (sovellettavassa versiossa). Lukemat eivät viittaa mihinkään yksittäiseen autoon eivätkä kuulu yksittäiseen tarjoukseen, vaan on tarkoitettu vain eri autotyyppien vertailua varten.

 

**Alhaisin kulutus on saavutettu WLTP-syklin alhainen-profiililla, kyseisellä moottorin/vaihteiston yhdistelmällä. Korkeampi arvo saavutettu erittäin korkean kulutuksen-profiililla kyseisellä moottorilla/vaihteistolla. Tulokset antavat hyvän ohjearvon päivittäisen kulutuksen arviointiin. Lue lisää

Previous
  • MIKÄ WLTP-AJOSYKLI ON?

    WLTP-ajosykli koostuu useista vaiheista, jotka perustuvat eri puolilta maailmaa kotoisin olevien autoilijoiden jokapäiväisiin ajoprofiileihin.

    Katso video: Mikä on uutta?
Next
Previous
  • ETUSI: TOTUUDENMUKAISEMMAT KULUTUSLUKEMAT.

    Uudessa WLTP-ajosyklissä otetaan huomioon tilanteita, jotka ovat lähempänä jopapäiväistä elämää kuin nykyisessä NEDC-standardissa. Uuden ajosyklin avulla päivittäistä kulutusta on helpompi arvioida.

    Katso video: Mikä on WLTP-ajosykli
Next
  • TEHTY HELPOSTI.

    Useat tekijät, kuten muotoilu ja sääolosuhteet vaikuttavat polttoaineenkulutukseen. Tiesitkö, että ajotapa voi vaikuttaa jopa 30% alhaisempaan polttoaineenkulutukseen?

KYSYMYKSIÄ UUSISTA KULUTUSARVOISTA.

Miksi NEDC on vanhentunut?

Uusi eurooppalainen ajosykli (NEDC) otettiin käyttöön vuonna 1992. Autot, tiet ja ajokäyttäytyminen ovat muuttuneet sittemmin. NEDC on keinotekoinen laboratoriotesti ja toimii vain eri autojen vertailun välineenä, se ei kerro mitään normaalista kulutuksesta. Tämä tarkoittaa, että oikea kulutus poikkeaa usein hyvinkin paljon NEDC-tiedoista. Tärkeimpiä syitä tälle ovat:

• teoreettinen ajoprofiili ei vastaa todellisia käyttäjäprofiileja
• riittämätön kiihdytys
• liian paljon pysähdysvaiheita
• ei sisällä suurempia nopeuksia, esimerkiksi moottoritienopeuksia. Tämä laskee keskinopeuden liian pieneksi. 
• vaihteen vaihtopisteet määrittyvät pitkälti vaihteistotyypin mukaan ja ovat esimerkiksi samat kaikille autoille, joissa on manuaalivaihteisto
• valinnaisvarusteita ei oteta huomioon.

Mitä NEDC mittaa?

NEDC on ollut laillisesti sitova kaikissa autoissa vuodesta 1992. NEDC perustuu jokseenkin teoreettiseen ajoprofiiliin ja koostuu kahdesta osasta: Ensimmäisessä osassa sinuloidaan 13 minuutin ajan kaupunkiajoa, johon sisältyy useita jarrutus- ja kiihdytysvaiheita. Toinen osa vastaa maantiematkaa, jolla suurin nopeus on 120 km/h.

Mitkä ovat WLTP:n neljä osaa?

WLTP-ajosykli perustuu todellisista ajoprofiileista tehtyyn kansainväliseen tilastotutkimukseen, jotta kulutusarvot voidaan määritellä totuudenmukaisemmin. Ajosykli koostuu neljästä osasta, joissa käytetään neljää eri keskinopeutta, jotka vastaavat yleisiä ajoprofiileja eri puolilla maailmaa: hidas, keskinopea, nopea ja erittäin nopea. Kukin vaihe sisältää muun muassa eri määrän ja erilaisia kiihdytyksiä, jarrutuksia ja pysähdyksiä, jotka vastaavat jokapäiväisiä ajotilanteita.

Miten NEDC ja WLTP eroavat toisistaan?

Autot ja ajotavat ovat muuttuneet huomattavasti sen jälkeen, kun NEDC otettiin käyttöön vuonna 1992. WLTP-testiparametrit on määritelty uudelleen niin, että ne vastaavat todellisia olosuhteita paremmin. Nyt ne sisältävät:

• pitempiä sykliaikoja (30 min vs 20 min)
• lyhyempiä pysähdysaikoja (13 % vs 25 %)
• pitempiä ajomatkoja (noin 23 km vs 11 km)
• suurempia nopeuksia (enint. 130 km/h vs 120 km/h)
• lähes 50 % suurempia keskinopeuksia
• rajumpia maksimikiihdytyksiä ja enemmän kiihdytysvaiheita
• noin 20–30 % suurempi ajoteho dynaamisempiin ajotilanteisiin perustuen
• totuudenmukaisempi ajovastuksen määrittely polttoaineenkulutustestejä varten
• autossa olevien valinnaisvarusteiden huomioiminen.

WLTP:llä saadut arvot ovat maailmanlaajuisesti vertailukelpoisia, kun taas NEDC-arvot ovat käyttökelpoisia vain Euroopassa.

Close

Nykyisessä NEDC:ssä määritellään arvot "kaupunki, maantie ja yhdistetty", jotka perustuvat teoreettiseen ajoprofiiliin. WLTP:ssä käytetään "todellisia", kansainvälisiin tilastotutkimuksiin perustuvia ajoprofiileja. WLTP-ajosykli on jaettu neljään osaan, joissa käytetään eri keskinopeuksia: hidas, keskinopea, nopea ja erittäin nopea. Jokainen osa koostuu erilaisista ajovaiheista, muun muassa pysähdyksistä sekä kiihdytys- ja jarrutusvaiheista, jotka edustavat jopapäiväisiä ajoprofiileja. Jokainen moottorin ja vaihteiston yhdistelmä testataan taloudellisimmalla ja eniten polttoainetta kuluttavalla varustuksella.

Opel testaa jokaisen mallin Astrasta aloittaen. Julkaistut arvot määrittelevät kunkin moottorin ja vaihteiston yhdistelmän kulutusalueen pienimmästä kulutuksesta suurimpaan. Tämä antaa hyvän käsityksen kunkin mallin odotettavissa olevasta päivittäisestä kulutuksesta.

Huomaa: WLTP-ajosykliin perustuvat arvot määritellään standardoidun, ennalta määritellyn testiradalla ajetun ajosyklin perusteella.

Close

Uudessa eurooppalaisessa ajosyklissä (NEDC) esitetyt kulutusarvot ovat tarkkoja ja niitä on helppo vertailla, mutta ne eivät ole täydellisiä. Sen jälkeen, kun NEDC otettiin käyttöön vuonna 1992, autot ja ihmisten ajotyylit ovat muuttuneet huomattavasti. Testiparametrit on määritelty uudelleen kansainvälisessä yhtenäistetyssä kevyiden hyötyajoneuvojen testimenettelyssä (WLTP) paremmin uusia olosuhteita vastaaviksi.

Nyt niissä otetaan huomioon:
- totuudenmukaisempi ajodynamiikka ja ulkolämpötilat
- pitemmät testimatkat
- suuremmat keski- ja huippunopeudet
- lyhyemmät pysähdykset
- enemmän jarrutuksia ja kiihdytyksiä

Myös lisävarusteet vaikuttavat tuloksiin WLTP-ajosyklissä.

Close

Päivittäinen polttoaineenkulutus vaihtelee ajajakohtaisesti ja olosuhteista. Vaihteluvälit on helpompi ottaa huomioon WLTP-ajosyklin avulla. Jatkossa tuloksia ei ilmoiteta "Kaupunki, maantie ja yhdistetty-muodossa" (Säädökset: EC No. 715/2007 ja 692/2008). WLTP muodostaa neljä yksilökohtaista profiilia (alhainen, keskiarvo, korkea, erittäin korkea) kulutuksesta. WLTP-ajosykli on dynaamisempi kuin NEDC-ajosykli, koska enemmän kiihdytyksiä ja korkeampaa ajonopeutta käytetty testauksessa.

 

Tulokset on mitatttu Opel Astralla kesäkuussa 2016. Alhaisin kuluts on saavutettu WLTP-syklin alhainen-profiililla, kyseisellä moottorin/vaihteiston yhdistelmällä. Korkeampi arvo saavutettu erittäin korkean kulutuksen-profiililla kyseisellä moottorilla/vaihteistolla. Tulokset antavat hyvän ohjearvon päivittäisen kulutuksen arviointiin.
Huomioi, että WLTP-ajosykli on suoritettu sertifioidulla testiradalla.

Close

WLTP ("Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure", kansainvälinen yhtenäistetty kevyiden hyötyajoneuvojen testimenettely) -ajosykli on vastaus NEDC:n ("New European Driving Cycle", uusi eurooppalainen ajosykli) saamaan kritiikkiin. NECD on nykyinen asetusten (EY) N:o 715/2007 ja 692/2008 mukainen mittausmenetelmä, ja sen mukaan määritettyjen polttoaineenkulutus- ja päästöarvojen julkaiseminen on yhä lakisääteisesti pakollista. Uuden ajosyklin ajoprofiili vastaa paremmin jokapäiväistä ajamista eikä sillä mitata vain tietyn varustetason arvoja, vaan siinä otetaan huomioon myös lisävarusteiden vaikutus.

 

Auton päivittäiseen polttoaineenkulutukseen vaikuttavat hyvin paljon yksilöllinen käyttöprofiili ja se, missä sillä ajetaan: kaupungissa, maanteillä vai moottoriteillä. Nämä erot otetaan paremmin huomioon WLTP-ajosyklissä. Vain teoreettisiin ajoprofiileihin perustuvien "kaupunki-, maantie- ja yhdistetty-arvojen (asetusten (EY) N:o 715/2007 ja 692/2008 mukaan) laskemisen sijasta WLTP tarjoaa neljä yksittäistä arvoa ennalta määritetyistä ajoprofiileista (hidas, keskinopea, nopea ja erittäin nopea), jotka perustuvat tilastotutkimuksiin sekä käyttäjäprofiilien analyysiin ja keskiarvoihin. Lisäksi WLTP-ajosykli on huomattavasti dynaamisempi kuin NEDC ja sisältää rajumpia kiihdytyksiä, suuremman keskinopeuden ja suuremman enimmäisnopeuden.

 

Opel Astrasta kesäkuussa 2016 julkaistut arvot osoittavat arvoskaalan, joka voidaan selittää seuraavasti: ala-arvo on alin arvo WLTP:n neljästä vaiheesta, joka on ajettu sellaisella Opel Astralla, jonka moottorin ja vaihteiston yhdistelmä tuottaa alimmat kulutusarvot. yläarvo edustaa ylintä arvoa WLTP-syklin neljästä vaiheesta, joka on ajettu sellaisella Opel Astran versiolla, jonka moottorin ja vaihteiston yhdistelmä tuottaa suurimmat kulutusarvot. Saadut arvot tarjoavat hyvän kokonaiskuvan ja ovat käytännöllinen viittaus odotettavissa olevaan päivittäiseen kulutukseen.

Huomaa, että WLTP-ajosykliin perustuvat arvot määritellään standardoidun, ennalta määritellyn testiradalla ajettavan ajosyklin perusteella.