SKIP TO CONTENT

Opel Insignian ratin takaa.

Lähes neljäänkymmeneen vuoteen mahtuu monen kokoista ja merkkistä autoa. On pienempää ja isompaa sekä Japanissa suunniteltua että Euroopan tehtailta tullutta oman aikansa uutuutta. Vaikka saksalaisilla merkeillä olenkin ajanut, on Opel syystä tai toisesta jäänyt omistamatta. Viimeisen vuoden olen nyt ajanut Opel Insignialla ja kokemus on ollut erittäin positiivinen.

 

En ole automies sanan varsinaisessa merkityksessä. Minulle auto on kulkuväline, mutta toki osaan arvostaa auton ajettavuutta ja sopivassa määrin olevia lisävarusteita. Lähinnä olen kiinnostunut turvallisuutta lisäävistä lisävarusteista ja toki sellaisista, mitkä lisäävät ajomukavuutta. Mitä enemmän elinvuosia minulle on kertynyt sitä reilummin osaan arvostaa kuljettajan jakkaraa eli istuinta. Olen kohtuullisen kokoinen kaveri, joten täydellisen ajoasennon saaminen ei ole ihan itsestäänselvyys. Rehellisyyden nimissä voin todeta, että Insignian kuljettajan istuin yllätti. Opelin kehittämä, sertifioitu ja saksalaisten lääkäreiden kehittämä selkäystävällinen AGR-istuin on poikkeuksellisen hyvä – peräti loistava. Pidemmilläkin matkoilla saan säädettyä istuimen sellaisen ajoasennon, jossa on hyvä matkustaa.

 

Toiseksi huomioni kiinnittyy ajovaloihin ja niiden automaatioon. Ensimmäinen pidempi matkani suuntautui viime talvella Opelin ratissa Helsingistä Jyväskylään. Varsinkin paluumatkalla keli oli erittäin paha sankan lumisateen ja tuulen vuoksi. Hämmästyksekseni saatoin vain ihmetellä kuinka hyvin Insignian valoautomatiikka toimi. Liikennemerkkien tunnistus, ajovalojen toiminta kaarteessa ja automatiikka lähivalojen sekä kaukovalojen osalta toimi kerrassaan saumattomasti. Lisäksi varsinkin tulomatkalla auton Twister-neliveto yhdistettynä FlixRide-mukautuvaan jousitukseen todisti nerokkuutensa. Ajotuntuma ja auton balanssi olivat haastavissakin olosuhteissa järkähtämättömiä.

 

Kolmanneksi nostan esille autojen tilat. Insigniassa mahtuu erittäin mukavasti matkustamaan neljä isoakin miestä tai helposti viisihenkinen perhe. Lisäksi Opelissa on erittäin tilava tavaratila myös Grand Sportissa farmarista nyt puhumattakaan. Erityshuomion tavaratila saa ainakin golfkärpäsen puremalta henkilöltä. Golfbägi driverin kanssa menee Insignian sisään suoraan poikittain. Tämä on selkeä etu, jos haluaa kuljettaa esimerkiksi pääsääntöisesti omia kärryjä matkassa mukana.

 

Miksi minulla on vasta nyt ensimmäinen Opelini? Se onkin tuhannen taalan kysymys. Selaillessani viimeistä kymmentä vuottani en voi kuin ihmetellä tekemiäni valintoja. Ajan tällä hetkellä autolla, jossa on ehdottomasti paras kuljettajan penkki, mitä minulla on koskaan ollut. Lisäksi ajovalot, ajo-ominaisuus ja turvallisuusvarusteet ovat kunnossa – muista lisävarusteista nyt puhumattakaan. Opel Insignia on kokoluokassaan myös edullinen valinta verrattuna moneen kilpailijaa. Kaiken kaikkiaan viimeinen vuosi on ollut Opel Insignian ratissa erittäin miellyttävä.