Skip To Content

Opel vahvisti markkina-asemaansa loppuvuoden aikana – Mokka yksi Suomen myydyimmistä sähköautoista

Opel kasvatti markkinaosuuttaan Suomessa huomattavasti vuoden 2021 jälkipuoliskolla. Positiivisen kehityksen taustalla on sähköistettyjen autojen myynnin kiihtyminen ja uusien autojen saatavuuden parantuminen. Vahvan myynnin ansiosta Opel nousi Suomessa vuoden 2021 myydyimmäksi Stellantis-merkiksi ja tuplasi markkinaosuutensa Baltiassa. Sähköinen Opel Mokka on yksi tämän ajan myydyimmistä sähköautoista Suomessa.

Opelin markkinaosuus viimeisellä vuosineljänneksellä oli kokonaismarkkinasta 4,1 prosenttia. Joulukuussa markkinaosuus kasvoi lähes 4,2 prosenttiin. Onnistumista tuki sähköisen Opel Mokkan vahvasti kasvanut myynti ja Opel Astra Classicin poikkeuksellisen hyvät myyntiluvut. Astra kiilasikin joulukuussa Suomen rekisteröintitilastojen kahdeksannelle sijalle. Viimeisellä neljänneksellä Opel nousi Suomen kymmenen myydyimmän automerkin joukkoon.

”Vuoden 2021 jälkimmäinen puolisko oli Opelin maahantuonnille erittäin positiivinen. Saimme taklattua merkittävältä osin uusien autojen saatavuushaasteet ja poikkeuksellisen vahva sähköinen mallistomme kiinnostaa asiakkaitamme. Lähdemme Opelilla kuluvaan vuoteen vahvoista asetelmista, sillä osuutemme Suomen uusien autojen kaupanpäättämisestä on jo useamman kuukauden ollut huomattavasti suurempi kuin osuutemme rekisteröinneistä. Tulemme lanseeraamaan ensimmäisen vuosipuoliskon aikana ensin uuden Grandlandin, joka tulee haastamaan kilpailijat Suomen suurimmassa segmentissä. Pian tämän jälkeen esittelemme täysin uuden Astran, joka varmasti on yksi kuluvan vuoden odotetuimmista uutuusmalleista, taustoittaa Opelin maahantuonnin Suomen ja Baltian maajohtaja Tomi Mäkinen.

Opelin myynti Baltiassa tuplaantui

Baltian markkinan kasvuveturina toimivat Opel Mokka ja Opel Crossland. Kuten Suomessakin Baltian alueen myynti kasvoi merkittävästi vuoden toisella puoliskolla. Heinäkuusta lähtien Baltiassa on päästy jatkuvasti yli kolmen prosentin markkinaosuuteen. Viimeisellä neljänneksellä markkinaosuus oli 3,5 prosenttia ja joulukuussa jo noin neljä prosenttia. Kasvuvauhti on ollut hurja: Opel on kyennyt loppuvuodesta lähes kaksinkertaistamaan markkinaosuutensa vuoteen 2020 verrattuna. Poikkeuksellisen vahva tilauskanta mahdollistaa Opelin nousun yli neljän prosentin automerkiksi Baltian markkina-alueella tänä vuonna.

Opelin sähköistymisen strategia tukee vahvasti molempien markkina-alueiden kasvumahdollisuuksia. Varsinkin Suomessa sähköisten autojen myynnin odotetaan jatkavan voimakkaalla kasvu-uralla. Myös Baltian alueella valtioiden uudet hankintatuet tulevat osaltaan nostamaan sähköistettyjen autojen kiinnostavuutta. Saksalainen autonvalmistaja onkin linjannut, että vuoteen 2024 mennessä kaikista malleista on tarjolla sähköistetty versio ja vuodesta 2028 lähtien Opel tarjoaa asiakkailleen ainoastaan täyssähköisiä autoja.