Skip To Content
Opel Rekord Coupe 1973

            Opel Rekord Coupe 1973

Aika käyttöautona

 
Elettiin vuotta 1982 ja Arto oli tutkimassa autoliikkeen tarjontaa Nurmijärvellä. Hän oli kiinnittänyt huomionsa 1973 Opel Rekord coupeen, tätä kaunotarta kaupitteli auton ensimmäinen omistaja. Pienten neuvottelujen päätteeksi kauppakirjaa komistikin Arton allekirjoitus. Tästä alkoi nykyhetkeen asti jatkunut yhteinen matka.

Opel Rekord Coupe 1973

Aika käyttöautona

 
Elettiin vuotta 1982 ja Arto oli tutkimassa autoliikkeen tarjontaa Nurmijärvellä. Hän oli kiinnittänyt huomionsa 1973 Opel Rekord coupeen, tätä kaunotarta kaupitteli auton ensimmäinen omistaja. Pienten neuvottelujen päätteeksi kauppakirjaa komistikin Arton allekirjoitus. Tästä alkoi nykyhetkeen asti jatkunut yhteinen matka.
 
 

Ensimmäiset vuodet sujuivat Rekordin ratissa hienosti, auton palvellessa päivittäisessä käytössä.  80-luvun kuluessa tekniikka alkoi kaivata omistajansa hienosäätöä ja Arto päättikin kunnostaa pahimmat ruostevauriot sekä tehdä täydellisen koneremontin. Samalla auton ilme uudistui aikakauden henkisesti: väriksi valikoitui punainen metallihohtoväri ja auton alle laitettiin 80-luvun tyyliin leveämmät hot rod-henkiset vanteet.

 

Auto oli jokapäiväisessä ajossa 80-luvun loppupuolelle asti. Harmikseen Arto totesi ympärivuotisen käytön nopeuttavan ikävällä tavalla korroosion efektiivistä vaikutusta, toisin sanoen piilossa olevat ruosteviat tulivat esille nopeasti. Niinpä hän katsoi parhaaksi, että oli aika tehdä perusteellinen remontti. Ja tähän päättyikin Rekordin aika käyttöautona.

Kunnostus

Rekord pääsi seisontaan vuonna 1988. Välittömästi auton kimppuun ei kuitenkaan lähdetty, koska omistajalle iski päälle väliaikainen väsyminen koko autoharrastukseen. Arton mielessä oli jossain vaiheessa jopa käynyt että myisi pois rakkaan harrastekulkineensa, onneksi kuitenkaan hinnoittelu ei ollut ostajaehdokkaiden mieleen eikä siitä voinut aivan ilmaiseksikaan luopua. Näin Rekord pysyi Arton hellässä huomassa.

 

Vihdoin kesällä 1992 korjauskärpänen heräsi horroksestaan ja Arto innostui toden teolla remonttipuuhiin. Moottorin ollessa hyvässä kunnossa edellisen remontin jäljiltä, siihen ei tarvinnut kajota ollenkaan. Vastaavasti kaikki muu autossa saikin huomiota osakseen. Peltitöiden helpottamiseksi coupe Rekord purettiin osiin ja puretun korin pohja hiekkapuhallettiin. Ilman vahinkoja ei tässäkään operaatiossa selvitty. Hurmioitunut hiekkapuhaltaja puhalsi ruiskullaan konepellin ruostunutta sisäosaa ja tämän seurauksena konepelti venyi oikaisemattomaan kuntoon. Onneksi kyse ei ollut kuitenkaan katastrofista, koska useimpia peltiosia oli vielä helposti saatavilla. Kori kunnostettiinkin viimeistä täplää myöden hitsaamalla tai hankkimalla korvaava osa Saksasta.

 

Peltitöiden valmistuttua Rekord oli valmiina maalaukseen. Pienen pähkäilyn jälkeen Arto valitsi auton väriksi 3. sukupolven Camaron Emerald green helmiäisvärin vuodelta 1992. Väriä voi luonnehtia eläväksi, sillä yhdessä valaistuksessa se näyttää siniseltä ja toisessa vihreältä.

 

Rekordille ei pyritty tekmään museoauto-tasoista entisöintiä vaan tavoitteena oli käyttöentisöinti. Kokonaisuus oli kuitenkin niin hyvä, että siitä olisi helppo jatkaa, jos Arto haluaisi joskus Rekordiinsa MR-kilvet.

 

 

Peltitöiden valmistuttua Rekord oli valmiina maalaukseen. Pienen pähkäilyn jälkeen Arto valitsi auton väriksi 3. sukupolven Camaron Emerald green helmiäisvärin vuodelta 1992. Väriä voi luonnehtia eläväksi, sillä yhdessä valaistuksessa se näyttää siniseltä ja toisessa vihreältä.

 

Rekordille ei pyritty tekmään museoauto-tasoista entisöintiä vaan tavoitteena oli käyttöentisöinti. Kokonaisuus oli kuitenkin niin hyvä, että siitä olisi helppo jatkaa, jos Arto haluaisi joskus Rekordiinsa MR-kilvet.

Aika harrasteautona
 

Vuodesta 1993 lähtien Arto ja Rekord ovat olleet tuttu näky alan tapahtumissa, kuten Forssan Pick-Nick (Pohjomaiden suurin yksipäiväinen harrasteautotapahtuma), Mikkelin Oldtimer run (itä-Suomen suurimpia harrasteautotapahtumia) sekä Hämeenlinnan Ahvenistolla Historic grand race (historiallista kilpa-autoilua jo vuodesta 1990). Erilaisia tapahtumia sekä rompetoreja tuli kierrettyä kahdeksan vuotta, apukuskin paikalla istui yleensä toinen Arton tyttäristä.

 

Vuonna 2001 mukaan tuli Opel Club Finland, jonka yksi perustajajäsen Arto on. Samana vuonna Rekord oli esillä American Car Show:ssa kerhon osastolla ja siitä lähtien auto on ollut on nähty useissa Opel klubin tapahtumissa.

 
Yleistä tietoa Rekordista

(Lähde Wikipedia)

 

Rekordin d-mallia valmistettiin vuosina 1972-1977 1 128 196 kappaletta, sen on piirtänyt suunnittelija Chuck Jordan. D Rekordia on ollut saatavilla 2- ja 4-ovisena sedanina, 3- ja 5-ovisena farmarina, 2-ovisena coupena sekä 3-ovisena pakettiautona. Bensiinimoottoreina tarjolla on ollut 1700, 1900 ja 2000 Cih (Cam in head) moottorit sekä dieselinä 2000 cih ja 2100 Ohv (Over head valves). Vaihteistoina on ollut tarjolla 4-vaihteinen manuaali sekä 3-vaihteinen automaatti. Mallivuodelle 1978 d-mallin Rekordin korvasi Rekordin e-malli, joka jäi viimeiseksi Rekordin nimeä kantavaksi Opeliksi.

 

Opel on Pop! Tarinoita Opel autoista Suomessa omistajien itse kertomina. Toteutettu yhteistyössä Opel Club Finlandin kanssa.

https://www.opelclubfinland.fi/