SKIP TO CONTENT

Autokannan keski-ikä kasvoi ennätyslukemiin.

Komponenttipula ja autoteollisuuden pullonkaulat näkyvät edelleen alkuvuoden ensirekisteröinneissä. Uusi vuosi alkoi autojen ensirekisteröinneissä verkkaisesti. Historiallisen korkea uusien autojen tilauskanta enteilee loppuvuodelle parempaa kehitystä, sillä komponenttipulan arvioidaan hellittävän ja raaka-ainemarkkinoiden heilahtelujen tasaantuvan vuoden loppua kohti.

Tammikuussa rekisteröitiin 7 881 uutta henkilöautoa, mikä on 15,9 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammikuussa. Pakettiautojen rekisteröinneissä jäätiin hieman kauemmas viime vuoden alun luvuista. Pakettiautoja ensirekisteröitiin 1 007, joka jää 22,7 prosenttia viime vuoden tammikuun lukemista. Komponenttipulan syvyyttä kuvaavat pitkän aikavälin keskiarvot – henkilö- ja pakettiautojen rekisteröinnit olivat lähes kolmanneksen pienemmät kuin viiden viime vuoden tammikuun keskiarvot.

Ladattavien hybridien osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli tammikuussa noin 21 prosenttia ja täyssähköautojen noin 13 prosenttia. Ladattavien autojen osuus laski hieman viime vuoden loppukuukausien ennätyksellisistä lukemista, sillä ladattavien autojen rekisteröinnit painottuvat loppuvuoteen. Viime vuonna ladattavien hybridien osuus ensirekisteröinneistä oli 20 prosenttia ja täyssähköautojen 10 prosenttia.

Autokanta on koronapandemian aikana ikääntynyt harppauksin

Autokannan keski-ikä on Suomessa kasvanut yhtäjaksoisesti jo vuodesta 2008 alkaen. Henkilöautokannan keski-ikä kasvoi viime vuonna jo 12,6 vuoteen, noin 2 kuukaudella vuoteen 2020 nähden. Kymmenessä vuodessa autokannan keski-ikä on kasvanut lähes kahdella vuodella. Keskimääräinen romutusikä kasvoi viime vuonna 22,0 vuoteen, kun se vuonna 2020 oli 21,4 vuotta.

Autokannan vanheneminen johtuu ensisijaisesti ensirekisteröintien pienestä määrästä. Vuosina 2020–2021 ensirekisteröitiin alle 100 000 uutta henkilöautoa, kun koko 2000-luvulla keskimääräinen rekisteröintimäärä on ollut noin 120 000 henkilöautoa vuodessa.

Ensirekisteröinnit heijastuvat autokannan alueelliseen ikään. Autokannan ikääntyminen on ollut nopeaa erityisesti niissä maakunnissa, joissa ei ole suuria kasvukeskuksia. Henkilöautokannan keski-ikä on Uudellamaalla 10,3 vuotta. Keski-ikä on korkein Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa, 14,6 vuotta. Maltillisinta keski-iän kasvu on ollut Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla. Autokanta on ikääntynyt nopeimmin Keski-Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla ja Satakunnassa, joissa kannan keski-ikä on vuosina 2016–2021 kasvanut yli 9 prosentilla.