Skip To Content
Lataaminen ja toimintasäde

Sähköauton lataaminen ja toimintasäde

Joustava lataaminen tien päällä tai kotona

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää sähköauton lataamisesta

Lataa tietosi täällä

Miten pysyt liikkeessä sähköautosi kanssa? Aivan yksinkertaisesti lataamalla akkua säännöllisesti! Kuinka helppoa se on, mitä eri vaihtoehtoja on tarjolla, mitä sinun on muistettava, kuinka usein lataaminen kannattaa tehdä ja kuinka paljon aikaa siihen kannattaa varata? Saat kaikki vastaukset täältä.
Tasavirran ja vaihtovirran ero

Lähes kaikki kodinkoneemme saavat virtansa vaihtovirralla, koska Euroopan sähköverkko tuottaa sitä. Laitteet, joissa on sisäänrakennettu akku, on kuitenkin ladattava tasavirralla. Tähän kuuluvat matkapuhelimet - ja myös sähköautot.

Eurooppalainen sähköverkko perustuu vaihtovirtaan, koska sen avulla sähkövaraus voidaan siirtää tehokkaammin pitkien matkojen päähän - sähkövirta vaihtaa jatkuvasti suuntaa.


Sähköauton litiumioniakku ei kuitenkaan tarvitse vaihtovirtaa vaan tasavirtaa. Riippumatta siitä, tuleeko tämä virta kotitalouspistorasiasta vai seinärasiasta - se on ensin muunnettava ajoneuvon sisällä tasasähköksi ajoneuvon sisäisen laturin avulla. Ja se vie aikaa. Siksi lataus on nopeampaa tasavirtaa tarjoavalla pikalatausasemalla. Verkkovirrasta tuleva vaihtovirta muunnetaan tasavirraksi ja se voidaan syöttää suoraan akkuun. Tasavirta-pikalatausasemia on tällä hetkellä saatavilla vain julkisilla alueilla, mutta sähköauton voi ladata siellä nopeammin kuin millään muulla virtalähteellä. 

 
Mitä ovat vaiheet? Ja miksi kolmivaiheinen on paras?
Euroopassa sähköenergiaa jaetaan kolmivaiheisen verkon kautta, eli sähkövirtaa kuljettaa kolme linjaa. Näitä kutsutaan vaiheiksi. Useimmille kodinkoneille riittää yksi vaihe, minkä vuoksi kaikki tavanomaiset kotitalouspistorasiat ovat yksivaiheisia.
 
Suuremmat laitteet, kuten teollisuudessa käytettävät laitteet - mutta myös keittiön uuni -kytketään yleensä kolmivaiheiseen vaihtovirtaan. Tämä niin sanottu raskasvirta tarjoaa vastaavasti suuremman tehon.

Joissakin maissa (esim. Ranskassa) kotitaloudet on liitetty vain yksivaiheiseen verkkoon. Toisissa maissa, kuten Saksassa, verkko on kytketty kolmivaiheiseen vaihtovirtaan, jota voi tietenkin käyttää myös sähköauton lataamiseen. Latausnopeus kasvaa huomattavasti verrattuna yksivaiheiseen lataukseen.
Mitä kW ja kwh tarkoittavat?
Kilowatti (kW) kuvaa tehontuottoa: eli sitä, kuinka paljon energiaa kulutat tai tuotat tiettynä hetkenä. Kilowattitunti sen sijaan mittaa sitä energiamäärää, joka kulutetaan tai tuotetaan tietyllä tehotasolla tietyn ajanjakson aikana.
 
Olipa kyseessä televisio tai sähkölämmitin: lähes kaikki kodinkoneet käyttävät kilowatteja (kW). Kilowattitunti (kWh) vastaa energiaa, jonka sähkölaite (esim. kone, hehkulamppu), jonka teho on 1 000 wattia, imee tai luovuttaa yhdessä tunnissa. Siksi myös sähköauton akun koko ilmoitetaan kilowattitunteina (kWh). Esimerkiksi Opel Corsassa on 50 kWh:n akku. Myös energiankulutus 100 km:n matkalla ilmoitetaan kWh:na.

Voit ladata sähköautosi käytännössä melkein missä tahansa

Kotona lataaminen
Sähköauton lataamisella kotona on monia etuja: se on halvempaa ja antaa sinulle joustavuutta, koska voit lähteä liikkeelle milloin tahansa ladatun akun kanssa. Tutustu sähköauton kotona lataamisen muihin etuihin täällä. 
Lue lisää
Julkinen lataaminen
Suomessa on noin 7 700 julkista latausasemaa. Lue, miten löydät lähimmät latausasemat tai asemat, joihin olet menossa, minkä hintaista julkinen lataus sekä mitä etuja pikalatauksesta voi olla ja paljon muuta. 
Lue lisää

Latausjärjestelmät kaikkiin tarpeisiin

Lataatko Opel-sähköautosi vain kotona - vai usein liikkeellä ollessasi? Voitko ladata aina rauhassa - vai onko latauksen oltava nopeaa? Kerromme, mitkä lisävarusteet sopivat yksilöllisiin tarpeisiisi ja mistä voit hankkia ne.
Maksimaalista mukavuutta kotilataukseen: wallboxit
Ei ole väliä, onko se maanalaisessa parkkihallissa, suoraan perheen kodin edessä, sinulle yksin vai useammalle sähköautolle. Kerromme, mitä sinun on tiedettävä kotilatausasemista ja mikä niistä sopii parhaiten Opelillesi - ja sinun ajo- ja lataustyylillesi. 
Tutustu Wallbox-latauslaitteisiin
Matkalla yllättäviin lataustarpeisiin, hidaslatauslaitteet.
Sähköauton lataamiseen on useita tapoja - perinteisestä maadoitetusta pistorasiasta virransyötölle optimoituihin pistorasioihin ja Wallbox-seinärasioihin, joissa on korkeajänniteliitäntä. Selostamme erot, mikä ratkaisu sopii sinulle parhaiten - ja mitkä vaatimukset sinun on täytettävä. 
Tutustu latausjärjestelmiin

Lisää latauksesta: kustannukset, aika, kulutus.

Miksi on olemassa vaihtovirta- ja tasavirtalataus, niiden ero - ja miten se vaikuttaa latausaikaan ja kustannuksiin? Vertaile eri latausvaihtoehtojen latausaikoja ja selvitä paljon muuta!
Latauskustannukset
Sähköauton latauksen hinta riippuu siitä, lataatko auton yksityisesti, julkisella latauspisteellä vai jopa pikalatausasemalla. Kuinka usein sinun on ladattava sähköautosi, miten maksat julkisilla latauspisteillä, mitä maksuja siellä peritään ja paljon muuta - kaikki tämä on käsitelty täällä. 
Lue lisää
Kuinka kauan sähköauton lataaminen kestää?
Se, kuinka kauan sähköauton lataaminen kestää, riippuu täysin siitä, missä lataat sen. Miksi lataus pistorasiassa kestää 30 tuntia, mutta DC-pikalatausasemalla vain vähän yli 1,5 tuntia - ja miksi yksi- ja kolmivaiheisella latauksella seinäpistorasioissa on suuri ero - kaikki löytyy tästä. 
Lue lisää
Kuinka paljon sähköä sähköauto kuluttaa?
Ja kuinka paljon se maksaa? Kuinka suorituskykyinen akku on - ja kuinka paljon sähköä sen lataamiseen kuluu? Entä mikä oikeastaan määrää, kuinka monta kW sähköauto ottaa latauksen aikana? Löydät vastaukset täältä. 
Lue lisää
Aurinkoenergia
Kun katollasi on aurinkosähköjärjestelmä, teet itsesi riippumattomaksi sähkön hinnasta tai julkisista latausasemista. Jos kuitenkin haluat ladata puhtaasti aurinkoenergialla, aurinkosähköjärjestelmän on oltava riittävän suuri ja sen on pystyttävä tuottamaan vähintään 1,4 kW aurinkoenergiaa nykyisen sähkönkulutuksesi lisäksi. Jos se tuottaa vähemmän sähköä, loput otetaan automaattisesti julkisesta sähköverkosta latauksen aikana.
 
Lataaminen töissä
Onko mahdollista ladata yksityinen sähköauto tai pistokehybridi työpaikalla? Miksi et kysy? Jos työntekijät voivat ladata autonsa yrityksen kiinteästi asennetussa laitteistossa, latausvirta on jopa verovapaata. Jos työnantajasi ei vielä tarjoa tätä, kannattaa kysyä. Sen lisäksi, että se saa pisteitä ympäristönsuojelusta ja kestävyydestä, sillä voi jopa ansaita rahaa, jos se on yleisön saatavilla.
 
Entä ukkonen ja salama?
Voit ladata sähköautosi sateessa ja jopa ukkosen aikana. Jopa ulkona pysäköidessään se on varustettu ylijännitesuojalaitteella - aivan kuten yksityiset ja julkiset latausasemat. Vaaraa ei siis ole edes siinä erittäin epätodennäköisessä tapauksessa, että salama iskee latausasemaan tai autoosi. Ukkosen aikana on kuitenkin syytä noudattaa tavanomaista varovaisuutta.
 

Toimintasäde

Opel-sähköautot: Täydellinen jokapäiväiseen käyttöön

Keskimääräinen ajomatka on noin 40 kilometriä päivässä. Ja 95 prosenttia kaikista arkisista matkoista on alle 50 kilometriä. Kuten huomaat, tiedämme kantamasta, ja kaikki sähköautomme soveltuvat ehdottoman hyvin jokapäiväiseen käyttöön.

Lisää lataamisesta ja toimintasäteestä.

Miten sähköauton lataus toimii?

Kaikissa nykyaikaisissa sähköautoissa on litiumioniakku. Tämä varastoi tasavirtaa (DC). Eurooppalainen sähköverkkomme tuottaa kuitenkin vain vaihtovirtaa (AC), minkä vuoksi ajoneuvon sisäinen laturi huolehtii muuntamisesta tasavirraksi. Toisin on tasavirta-pikalatausaseman kohdalla: täällä sähköverkosta tuleva vaihtovirta muunnetaan suoraan tasasähköksi, minkä vuoksi latausprosessi on paljon nopeampi.

Miten voin ladata sähköautoni kotona?

Kotona tapahtuvaa latausta varten suosittelemme vaihtovirta kotilatausaseman asentamista. Jopa 11 kW:n energiansiirtonopeudella lataus on paljon nopeampaa kuin kotitalouspistorasiassa, jota ei ole suunniteltu näin suurelle sähköteholle pidemmän ajanjakson aikana. Siitä voi kuitenkin olla hyötyä, jos olet ystäväsi luona ja haluat ladata autosi paluumatkaa varten.

Miten sähköauton voi ladata pistorasiasta?

Tarvitset sähköauton lataamiseen tavallisesta pistorasiasta vain 2 latauskaapelin. Pistorasian avulla sinulla on aina latausmahdollisuus lähelläsi, esimerkiksi kun vierailet ystävien tai perheen luona. Parempi tapa ladata sähköautosi kotona on kuitenkin 3-vaiheinen kotilatausasema. Se tekee lataamisesta turvallisempaa ja myös huomattavasti nopeampaa.

Kuinka paljon sähköauton lataaminen maksaa?

Voit ladata sähköautosi erityisen edullisesti kotisilatausasemasta, koska silloin maksat kulloinkin voimassa olevan sähkön kilowattituntikohtaisen hinnan. Julkisella latausasemalla kustannukset riippuvat energiantoimittajan tai -palveluntarjoajan tariffista ja myös siitä, lataatko vaihto- vai tasavirralla. Tasavirtalatauksen pikalatausasemalla voit ladata akun 80 prosenttiin noin 30 minuutissa - mutta tämä maksaa huomattavasti enemmän.

Et löytänyt oikeaa tietoa vielä?

E- & hybridimallit
Lue lisää
Faktat ja edut
Lue lisää
Rahoitus & tuet
Tutustu niihin nyt