Skip To Content
Toimintasäde

Hyödyllistä tietoa sähköautojen toimintasäteestä

Ajat, jolloin sähköautot olivat hyviä vain lyhyille matkoille, ovat jo kauan sitten ohi

Akkujen kantama kasvaa

Akkujen toimintasäteen kehitys etenee nopeasti: nykyään sähköautot tarjoavat huomattavan toimintasäteen ja sen myötä kaiken vapauden, mitä vain voi toivoa. 250-300 kilometrin tai sitäkin pidemmät toimintasäteet ovat vakio - ja rajoja nostetaan jatkuvasti ylöspäin. Lue lisää aiheesta täältä.

Kuinka sähköinen toimintamatka lasketaan.

Sähköautojen toimintasäteen maailmanlaajuisesti standardoitua mittausmenetelmää kutsutaan nimellä "Worldwide harmonised Light-Duty Vehicle Test Procedure" - lyhyesti WLTP.
Joskus lukee myös NEDC: se viittaa ""New European Driving Cycle"", mutta tämä Euroopan testimenetelmä korvattiin WLTP:llä vuonna 2021.
Uusi WLTP-ajosykli antaa realistisempia kulutuslukuja, joissa otetaan huomioon tilanteet, jotka ovat lähempänä arkielämää kuin NEDC-standardi - paras tapa arvioida päivittäinen kulutuksesi.

WLTP tarkoittaa:

 

  •     Realistisempi ajodynamiikka ja ulkolämpötila
  •     Suurempi testin pituus
  •     Suuremmat keski- ja enimmäisnopeudet
  •     Vähemmän tyhjäkäyntiä
  •     Enemmän jarrutuksia ja kiihdytyksiä

 

Lue lisää NEFC- ja WLTP-mittausmenetelmistä täältä.

 

1 Yllä olevat arvot määritettiin WLTP-testimenettelyillä (asetus (EY) N:o 715/2007 ja asetus (EU) N:o 2017/1151). Todellinen vaihteluväli voi vaihdella jokapäiväisissä olosuhteissa ja riippuu useista eri tekijöistä, erityisesti henkilökohtaisesta ajotyylistä, reittiolosuhteista, ulkolämpötilasta, lämmityksen ja ilmastoinnin käytöstä, lämpöesikunnostuksesta.

Sähköisen kantaman testausmenetelmä.

Maailmanlaajuisesti sähköautojen toimintasäteelle on kaksi yleistä testimenettelyä: WLTP (Worldwide harmonised Light-Duty Vehicle Test Procedure) ja EPA (United States Environmental Protection Agency). Molemmat määrittävät tietonsa hyvin lähellä arkipäivän käytäntöä.

NEDC-testissä, jota käytettiin Euroopassa vuoteen 2020 asti, testimahdollisuudet eivät olleet yhtä realistiset: keskinopeus oli 34 km/h, ajoneuvon kuormana oli vain 100 kg (mikä ei vastaa edes kuljettajaa ja matkustajaa), eikä todellisia olosuhteita, kuten lämpötilaa, sääolosuhteita ja ajotapaa, otettu huomioon.


Nykyisin yleisesti käytetyt kaksi testimenetelmää antavat paremmat mahdollisuudet arvioida sähköauton toimintasäde realistisesti: Keskinopeus on 46,5 km/h (maksimi 131 km/h), ja testin kestoa on pidennetty 21 minuutista 30 minuuttiin.

WLPT:ssä tutkitaan myös kaikki saatavilla olevat moottori-vaihteisto -yhdistelmät sekä lisävarusteet, jotka vaikuttavat myös ajoneuvon painoon ja aerodynamiikkaan. Lisäksi mittaukset tehdään 23 °C:n lämpötilassa ja myös 14 °C:n lämpötilassa, joka vastaa Euroopan keskilämpötilaa.

Mikä voi vaikuttaa kantamaan?
Ajaminen kylmällä säällä, erityisesti talvella, ja myös lämmittimen käyttö: molemmat vaikuttavat haitallisesti sähköauton toimintasäteeseen. 
Optimoi kuljetusalue

Hyödyllistä tietoa toimintasäteestä

Kuinka pitkälle sähköauto pääsee?

Corsa-e:n maksimietäisyys WLTP-mittauksen mukaan on jopa 337 km1 täysin ladatulla akulla. Tämä arvo voi kuitenkin vaihdella jokapäiväisessä ajossa, ja se riippuu muun muassa henkilökohtaisesta ajotyylistäsi, kuljetun reitin tyypistä ja korkeuseroista, ulkolämpötilasta, lämmityksen ja ilmastoinnin käytöstä sekä mahdollisesta lisäpainosta.

Mikä vaikuttaa eniten sähköauton toimintasäteeseen?

Suurin vaikutus toimintasäteeseen on ehdottomasti ajotyylilläsi. Suuri nopeus ja tiheä kiihdyttäminen tarkoittavat, että sähköautolla voi ajaa vähemmän pitkälle. Koska toimintasäde kuitenkin lasketaan jatkuvasti uudelleen, sinulla on aina mahdollisuus muuttaa ajotyyliäsi.

Etkö löytänyt vielä oikeaa tietoa?

Sähköautot ja energiankulutus
Lue lisää
Sähköautot ja latauskustannukset
Lue lisää
E- ja hybridimallit
Lue lisää